Skip to main content
فهرست مقالات

چالش های نگارگری و تذهیب در ایران

مصاحبه شونده:

(7 صفحه - از 24 تا 30)

خلاصه ماشینی:

"مانی اعتقاد داشت که به‌ کمک تزیین و نقاشی و نگارگری،مفاهیم خاص‌ فلسفی و حکمی‌اش بهتر می‌تواند به مخاطبین منتقل‌ شود؛یعنی مانی اولین کسی‌ بود که در تاریخ بشریت به‌ این عقیده و تفکر رسید که‌ تصویر و آرایش برای درک‌ مفاهیم پیچیده‌ی ایدئولوژی‌ می‌تواند مؤثر باشد و این امر پسندیده،بعد از او به تمام دنیا رسوخ کرد و همه‌ی دنیا این‌ کار بسیار ارزشنمد را از ایرانی‌ها تقلید کردند و به‌ عبارتی می‌توان گفت که پدر lllustration یا تصویرگری‌ کتاب،مانی نقاشی است. در همین چند دهه‌ی گذشته در این‌ زمینه برای کل کشور برنامه‌ریزی شد و وزارت فرهنگ به وجود آمد و دانشکده و مدرسه‌ی هنری درست شد-شاید من بعد از انقلاب هزار بار این مطلب را گفته‌ام-یک‌ فرانسوی فراماسون موسوم به موسیو آندره گودار وارد صحنه شد که آرشیتکت هم بود و یکی از آثار او همین موزه‌ی ایران باستان است که به سبک‌ ایوان مداین ساخته شده است. ما،در حال حاضر هنرمندان عزیزی داریم که می‌توانیم از اندوخته‌ی واقعا فاخر این‌ها استفاده کنیم،ولی‌ متأسفانه سهل‌انگاری می‌کنیم عمر بشر هم به‌ باد است و این ارزش‌ها از دست می‌رود و این واقعا وظیفه را برای متولیان فرهنگی ما خیلی بزرگ‌ می‌کند. ما مولوی را از برکت قرآن داریم که‌ می‌فرماید: من ز قرآن مغز را برداشتم‌ پوست را پیش خران انداختم در حال حاضر چرا نقش غلط کار کنیم؟ نقش‌های ما دارد ابتدایی می‌شود،چرا؟برای (به تصویر صفحه مراجعه شود) اینکه توجه به قرآن نیست و توجه به هنرمندان اصیل کم‌ شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.