Skip to main content
فهرست مقالات

مینا: نقش و آتش

نویسنده:

(6 صفحه - از 32 تا 37)

کلید واژه های ماشینی : مینا ،هنر ،میناسازی ،رنگ ،لعاب ،حرارت ،نقاشی ،کوره ،فن ،خیال ،موزه‌ی ،فیلم ،نقش ،ظروف ،هنر میناسازی ،درجه حرارت ،رنگ‌های مینایی ،استاد ،ایران ،زیبایی ،نقاشی با رنگ‌های مینایی ،هنر میناسازی ایران ،کار ،انسان ،طرح‌های ،مینای مشکی رنگ نقاشی ،مینا نقاشی ،فن میناسازی ،استادان مینا ،ظروف مینایی

خلاصه ماشینی:

"از روی تمام این‌ مدارک و اشیاء موجود دیگر،می‌توان به این صورت اضافه کرد و همچنین از این واقعیت انکارناپذیر یعنی روابط روزمره و دائمی بیزانس با ایران می‌توان پی‌ برد که هنر میناسازی از کشور ایران به روم شرقی آمده است و اولین‌ مدال‌هایی که سرمشق صنعتگران روم شرقی قرار گرفته،اثر هنرمندان ایرانی‌ بوده است... مینای نقاشی: پس از ساختن لعاب سفید(که معمولا با سرب، قلع،بلور،ریک چخماق ساخته می‌شود)،فلز را داخل‌ آن فروبرده و بیرون می‌آوریم و با همان مقدار رنگی‌ که بر روی آن نشسته آن را به داخل کوره می‌بریم و 750 درجه سانتی‌گراد حرارت داده و این عمل را سه بار ادامه می‌دهیم،تا لعاب به صورت چینی روی فلز را بپوشاند. این نوع رنگ‌ها به دلیل این‌که‌ جسمیت ندارد و شفاف است،به رنگ‌های روحی‌ معروف شده است و به همین دلیل،شفافیت هر قسمت را به نسبت عمق آن پررنگ‌تر جلوه‌گر می‌سازد،بدین‌ترتیب رنگ مینا ایجاد سایه‌روشن‌ می‌نماید و از زیر آن زمینه‌ی فلز نیز جلوه می‌نماید. استفاد با آمدن به کارگاه هنرهای زیبای آن زمان،ابتدا به تهیه طرح‌های اسلیمی و ختایی‌ برای کارگاههای کاشی‌سازی و منبت‌کاری پرداخت؛ولی بعداز مدتی که کارگاه‌ میناسازی تأسیس شد تصدی کارگاه مزبور را عهده‌دار گردید و آثار بسیار زیبایی به وجودآورد که هم‌اکنون در کارگاه میناتور نگهداری می‌شود و پس از استاد نیز عملا کارگاه مینا بلااستفاده مانده است و به ندرت کوره مینا روشن می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.