Skip to main content
فهرست مقالات

مینا: نقش و آتش

نویسنده:

(6 صفحه - از 32 تا 37)

کلید واژه های ماشینی : مینا، هنر، میناسازی، رنگ، لعاب، حرارت، نقاشی، کوره، فن، خیال

خلاصه ماشینی: "از روی تمام این‌ مدارک و اشیاء موجود دیگر،می‌توان به این صورت اضافه کرد و همچنین از این واقعیت انکارناپذیر یعنی روابط روزمره و دائمی بیزانس با ایران می‌توان پی‌ برد که هنر میناسازی از کشور ایران به روم شرقی آمده است و اولین‌ مدال‌هایی که سرمشق صنعتگران روم شرقی قرار گرفته،اثر هنرمندان ایرانی‌ بوده است... مینای نقاشی: پس از ساختن لعاب سفید(که معمولا با سرب، قلع،بلور،ریک چخماق ساخته می‌شود)،فلز را داخل‌ آن فروبرده و بیرون می‌آوریم و با همان مقدار رنگی‌ که بر روی آن نشسته آن را به داخل کوره می‌بریم و 750 درجه سانتی‌گراد حرارت داده و این عمل را سه بار ادامه می‌دهیم،تا لعاب به صورت چینی روی فلز را بپوشاند. این نوع رنگ‌ها به دلیل این‌که‌ جسمیت ندارد و شفاف است،به رنگ‌های روحی‌ معروف شده است و به همین دلیل،شفافیت هر قسمت را به نسبت عمق آن پررنگ‌تر جلوه‌گر می‌سازد،بدین‌ترتیب رنگ مینا ایجاد سایه‌روشن‌ می‌نماید و از زیر آن زمینه‌ی فلز نیز جلوه می‌نماید. استفاد با آمدن به کارگاه هنرهای زیبای آن زمان،ابتدا به تهیه طرح‌های اسلیمی و ختایی‌ برای کارگاههای کاشی‌سازی و منبت‌کاری پرداخت؛ولی بعداز مدتی که کارگاه‌ میناسازی تأسیس شد تصدی کارگاه مزبور را عهده‌دار گردید و آثار بسیار زیبایی به وجودآورد که هم‌اکنون در کارگاه میناتور نگهداری می‌شود و پس از استاد نیز عملا کارگاه مینا بلااستفاده مانده است و به ندرت کوره مینا روشن می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.