Skip to main content
فهرست مقالات

دیوارنگاری های امام زاده ها و بقاع منطقه لاهیجان

نویسنده:

(6 صفحه - از 96 تا 101)

کلید واژه های ماشینی : گیلان، بقعه، نقاشی، بقاع، رنگ، امام، نقاش تصاویر بقاع گیلان، بقاع منطقه لاهیجان، دیوارنگاری‌های تصویری داخل بقاع، بقاع نقاشی بر دیوار بقعه‌ها

خلاصه ماشینی:

"البته در بعضی شهرها نظیر«اصفهان» (امامزاده زید)و یا«دزفول»(مقبره آقارودبنه)و یا«تهران»چند امام‌زاده‌ وجود دارد که به شیوه‌ای شبیه گیلان بر دیوارهای آنها موضوعات مذهبی‌ مشابه نقاشی شده است ولی این کار با چنین وسعتی در هیچ‌یک از شهرهای ایران دیده نمی‌شود. با نگاهی به خطه گیلان به این مهم دست می‌یابیم که دیوارنگاری‌های‌ تصویری بقاع در شرق گیلان شایع و در غرب ساکن مانده است و این خود به دلیل مذهب شیعه و اعتقادات مربوط به مبارزه با جور و ستم و تبلیغ در جهت این هدف می‌باشد،هدفی که در ناحیه غرب(بیه‌پس)وجود نداشته و بنابراین سنت کشیدن نقاشی بر دیوار را به شرق(بیه‌پیش)و ناحیه‌ «لشت‌نشاء»مختص می‌سازد. نقاش تصاویر بقاع گیلان احتمالا با ثابت (به تصویر صفحه مراجعه شود) نگه داشتن مضامین تعزیه،سعی در تثبیت این مهم در اذهان و دید مردم‌ منطقه داشته است. با توجه به گستردگی و وسعت جغرافیایی‌ شباهت‌های زیادی از لحاظ موضوعی و انتخاب‌ صحنه‌ها و ترکیب‌بندی‌ها بین این آثار وجود دارد،تا جایی که در دو نقاشی در دو نقطه‌ متفاوت،که از نظر زمانی 50-40 سال با هم‌ اختلاف دارند و ده‌ها کلیومتر از لحاظ مکانی با هم اختلاف فاصله دارند،موضوعاتی مشابه‌ یکدیگر یافت می‌شود و عناصر تصویری تقریبا یکی و یا مشابه صحنه‌ها با اندک تفاوتی در نحوه اجرا و بیان در اکثر بقاع تکرار می‌شوند. نکته مهمی که در اینجا وجود دارد این است که گرچه،هم نگارگر و هم‌ مردم می‌دانند که پایان قیام عاشوار شهادت‌ امام حسین(ع)و تمام یاران و مردان‌ خانواده‌اش می‌باشد،اما در آثار ساخته شده‌ مذهبی هرگز شکست و خواری در صورت‌ آنها مشاهده نمی‌شود بلکه همه حالت‌ها، بسیار غنی و محکم می‌باشند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.