Skip to main content
فهرست مقالات

سیاوش و اندیشه ی زروانی نگاهی به کتاب «سوگ سیاوش» اثر شاهرخ مسکوب

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : سیاوش، زروانی، شاه، شاهنامه، افراسیاب، سودابه، اهریمن، تراژدی، توران، ایران، کیخسرو، رستم، کاوس، سیاوش دارنده‌ی فره ایزدی، مرگ، فره ایزدی، زنان، تراژدی سیاوش برخلاف تراژدی رستم، فردوسی، سوگ سیاوش، داستان، خیام، تقدیر، معماری ایرانی، پادشاهی، دارنده‌ی، سیاوش پسر کاوس شاه، اثر، شاهنامه اثر گرانبهای فردوسی، فرنگیس

خلاصه ماشینی: "سیاوش برای رهایی ایران و هم چنین رهایی خود از سودابه،با رستم زمان در شاهنامه جاری‌ است و از این نظر شاهنامه متحرک‌ در زمان است،و در هر عصری‌ مقبول است و مجذوب کننده عازم جنگ می‌شود و بلخ را متصرف گشته و پیروزی‌اش را به گوش شاه‌ می‌رساند. سیاوش در این‌باره به‌ «سودابه»می‌گوید: مرا آفریینده از فر خویش‌ چنان آفرید ای نگارین ز پیش‌ تو این راز مگشای و با کس مگوی‌ مرا جز نهفتن همان،نیست روی از این‌رو پادشاهانی که دارای«فره ایزدی»بوده‌اند،یزدان خواه و یزدان پرست بوده‌اند و از این جهت است که سیاوش پذیره‌ی عشق‌ سودابه نمی‌شود و پیمان افراسیاب نمی‌شکند،زیرا که پیمان شکنی از صفات اهریمنان است و سیاوش از آن ایزدان،از این‌رو می‌گوید: به کین بازگشتن بریدن ز دین‌ کشیدن سر از آسمان و زمین‌ چنین کی پسندد ز من کردگار کجا بر دهد گردش روزگار سیاوش دارنده‌ی فره ایزدی ست و همین فره ایزدی است که او را از آتش می‌رهاند،زیرا: «فره آنان مظهر ناسوتی آتشی است که در بهشت است. جهانا سراسر فسوسی باد به تو نیست مرد خردمند شاد و یا: دل اندر سرای سپنجی مبند سپنجی نباشد بسی سودمند این جهان بینی بدبینانه در سیاوش عمیق است و همیشه می‌گوید: «ز گیتی همه زهر باید چشید» او هم مانند فردوسی معتقد است: گر ایوان من سر به کیوان کشید همان زهر مرگم بباید چشید او در مقابله با افراسیاب دست از جنگ می‌شوید و با خود می‌اندیشم‌ که اگر قسمت او مردن باشد،هیچ کوششی برای فرار از آن فایده ندارد «که با اختر بد به مردی مکوش» بدین‌گونه او و یارانش بی آنکه کمترین دفاعی از خود بکنند به دست‌ تورانیان کشته می‌شوند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.