Skip to main content
فهرست مقالات

سیاوش و اندیشه ی زروانی نگاهی به کتاب «سوگ سیاوش» اثر شاهرخ مسکوب

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : سیاوش، شاه، شاهنامه، افراسیاب، سودابه، اهریمن، تراژدی، توران، ایران، کیخسرو

خلاصه ماشینی:

"سیاوش برای رهایی ایران و هم چنین رهایی خود از سودابه،با رستم زمان در شاهنامه جاری‌ است و از این نظر شاهنامه متحرک‌ در زمان است،و در هر عصری‌ مقبول است و مجذوب کننده عازم جنگ می‌شود و بلخ را متصرف گشته و پیروزی‌اش را به گوش شاه‌ می‌رساند. سیاوش در این‌باره به‌ «سودابه»می‌گوید: مرا آفریینده از فر خویش‌ چنان آفرید ای نگارین ز پیش‌ تو این راز مگشای و با کس مگوی‌ مرا جز نهفتن همان،نیست روی از این‌رو پادشاهانی که دارای«فره ایزدی»بوده‌اند،یزدان خواه و یزدان پرست بوده‌اند و از این جهت است که سیاوش پذیره‌ی عشق‌ سودابه نمی‌شود و پیمان افراسیاب نمی‌شکند،زیرا که پیمان شکنی از صفات اهریمنان است و سیاوش از آن ایزدان،از این‌رو می‌گوید: به کین بازگشتن بریدن ز دین‌ کشیدن سر از آسمان و زمین‌ چنین کی پسندد ز من کردگار کجا بر دهد گردش روزگار سیاوش دارنده‌ی فره ایزدی ست و همین فره ایزدی است که او را از آتش می‌رهاند،زیرا: «فره آنان مظهر ناسوتی آتشی است که در بهشت است. جهانا سراسر فسوسی باد به تو نیست مرد خردمند شاد و یا: دل اندر سرای سپنجی مبند سپنجی نباشد بسی سودمند این جهان بینی بدبینانه در سیاوش عمیق است و همیشه می‌گوید: «ز گیتی همه زهر باید چشید» او هم مانند فردوسی معتقد است: گر ایوان من سر به کیوان کشید همان زهر مرگم بباید چشید او در مقابله با افراسیاب دست از جنگ می‌شوید و با خود می‌اندیشم‌ که اگر قسمت او مردن باشد،هیچ کوششی برای فرار از آن فایده ندارد «که با اختر بد به مردی مکوش» بدین‌گونه او و یارانش بی آنکه کمترین دفاعی از خود بکنند به دست‌ تورانیان کشته می‌شوند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.