Skip to main content
فهرست مقالات

هنر و افسانه های سغدی

مصاحبه شونده:

(4 صفحه - از 24 تا 27)

خلاصه ماشینی:

"فرهنگ سغدی تا چه اندازه فرهنگی تلفیقی است؟به عبارت دیگر نزدیکی به فرهنگ مانوی و بودایی و پیوند آنها با فرهنگ ایرانی چه تأثیری‌ بر جهان‌بینی مردم سغد نهاده و این تأثیر تا چه حد در قصه‌ها و هنر آنان‌ آشکار است؟ این فرهنگ تلفیقی و مختلط دینی در نقاشی‌های سغدی در کنار جلوه‌های زندگی اشرافی،جامعه‌ای بازرگان و مرفه نظیر صحنه‌های شکار و بزم‌ها و تفریحات گوناگون در دیوارنگاری‌های سغدی دیده می‌شود. برای مثال این هنر آیا نشانه‌هایی از چگونگی ساختار قدرت را در اختیار ما می‌گذارد؟ همان‌طور که پیش از این عرض کردم از ساختار قدرت و نظام اجتماعی‌ آسیای مرکزی در دوره‌ی باستان اطلاع چندانی در دست نیست اما بیشتر آثار مکتوب موجود سغدی مربوط به سده‌های هفتم و هشتم میلادی/دوم‌ و سوم هجری است. ویژگی‌های عرفانی دین مانوی تا چه حد در هنر سغدی آشکار می‌گردد؟ این ویژگی‌ها همان‌طور که پیش از این هم اشاره شد در ادبیات سغدی‌ مانوی آشکارا دیده می‌شود،چرا که بخش اعظم آثار سغدی مانوی ترجمه‌ی‌ متن‌های دینی مربوط به جامعه و کلیسای مانوی،ترجمه کتاب‌های مانی‌ (می‌دانیم که مانی شش کتاب از هفت کتاب خود را به زبان مادریش، سریانی،درباره‌ی آیین خویش نگاشته و در هفتمین کتاب،شاپورگان، خلاصه‌ای از آیین مانوی را به زبان فارسی‌میانه نوشته و به شاپور ساسانی‌ تقدیم کرده است)و نیز ترجمه‌ی داستان‌ها و تمثیل‌هایی است که مانویان‌ به هنگام ادای موعظه‌های تبلیغی آیین خود برای تبیین مطالب آیینی و دینی از آن‌ها بهره می‌جسته و استفاده می‌کرده‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.