Skip to main content
فهرست مقالات

معنای پنهان قهرمان پردازی در سینمای غرب

نویسنده:

(8 صفحه - از 52 تا 59)

کلید واژه های ماشینی : سینما، قهرمان، قهرمان پردازی در سینمای غرب، قهرمان‌پردازی، اسطوره‌ای، فیلم، قرن بیستمی، تارزان، هالیوود، دراکولا

خلاصه ماشینی:

"حال پرسش این است که آیا ایجاد آفرینش این موجودات خیالی که نوعی‌ ابراز جانشینی خدا از سوی انسان مدرن محسوب می‌شود،همراه بی‌پروایی و (به تصویر صفحه مراجعه شود) اغتشاش‌آفرینی نیز بوده است یا برعکس سلامت‌بخش به حساب می‌آید؟ در روانکاوی مفهوم مهم انتقال و فرافکنی که در آن بیمار اوهام خود را-بر آنچه احساس می‌کند-ذهن خنثی و پرده مانند روانکاو است«می‌افکند»این‌ فرایند همتای خود را در سینما و دیگر اختراعات بصری می‌یابد. ما با تمسک به بررسی روانشناختی فیلم سینمایی است که قادریم اولین‌ نشانه‌های ظهور قهرمان را در سینمای داستانی و ستاره‌ساز بررسی کنیم و آنچه را که مایه بزرگ لذت و سرگرمی مخاطبان عمومی گشت،یعنی وضعیت‌ شعور مخاطب عام،شرایط روانی و نیازهای انسان آغاز قرن بیست و کودکی‌اش را مورد مطالعه قرار دهیم. ویژگی عالی ساختار زدایی اسطوره‌ی دراکولا این قهرمان سینمای قرن بیستم از سوی آقای دکتر ستاری مربوط می‌شود به اتخاذ یک دیدگاه ترکیبی حاصل از اطلاعات تاریخی- اسطوره‌ای از یک سو و یک تأویل معنوی و تفسیر جامعه‌شناسانه از سوی دیگر که‌ همزمان به جنبه‌های رمزی دراکولا در سرشت و قوای روحی انسان و در همان‌ حال شرایط اطلاع مجدد قهرمان دراکولایی در دو بحران 1930 توجه دارد. وسعت اطلاعات به کار گرفته برای تأویل دراکولا و مفهوم‌ قهرمانی-اسطوره‌ای آن در سینمای دهه‌ی 30 و پس زدن ساخته‌های صوری‌ افسانه سینمایی برای دستیابی به‌معنای ناگفته آن بسیار جالب‌توجه است برای‌ تفسیر دراکولا همچون یک قهرمان یا اسطوره‌ی سینمایی ابتدا داستان دراکولا به‌ قلم استاکر که در سال 1879 نوشته شد و سپس منابع تاریخی و واقعی آن مورد بررسی قرار می‌گیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.