Skip to main content
فهرست مقالات

اسطوره و نماد

نویسنده:

مترجم:

(8 صفحه - از 70 تا 77)

کلید واژه های ماشینی : اسطوره، مندائیان، آیینی، روح، اسطوره و نماد، ساختار، اجتماعی، فرهنگی، تقدس، انسان

خلاصه ماشینی:

"برای به دست آوردن قدرت،آیین‌گذارنده(فرد شرکت‌ کننده در مراسم آیینی)یا کسی که اسطوره را باور می‌کند-که‌ بخش‌هایی از این باور را در تصورش با شناسایی شخصیت‌ها نمایش‌ می‌دهد-باید در قالب نمایش به کارهایی چون قتل،آدمخواری و زنا دست یازد و آنها را به نمایش بگذارد. در بسیاری از فرهنگ‌ها،حوادث‌ طبیعی زندگی نظیر تولد،بلوغ،ازدواج و مرگ زاییده‌ی موقعیت‌های‌ نخستین مذاهب هستند و از آنجایی که این حوادث ارتباط بسیار نزدیکی‌ با تجربه‌ها و ارتباطات هسته‌ای خانواده دارند،پیرامون فرویدی و نوفرویدی‌ با وضوح بیشتری نشانه‌های ساختاری معنایی و ناخودآگاه نماد گونگی‌ آستانه‌ای را درک می‌کنند. این درست است که‌ در چرخه‌های اسطوره بعضی از شخصیت‌های شیاد(مخصوصا آمریکای‌ شمالی)،داستان‌های اخیر ساختار فعالیت‌ها و چگونگی زیستن او را مشخص می‌کنند،او ازدواج می‌کند،مسکن اختیار می‌نماید و بچه‌دار می‌شود،از روابط خویشاوندی و نظیر آن پیروی می‌کند،اما در اینجا او شبیه موجود نخستین است که مرحله‌ی آستانه‌ای را ترک کرده و یک بار دیگر به جامعه می‌پیوندد. با این اعمال،علی‌رغم تلاش برای مبری کردن خود،شخصیت‌های آستانه‌ای‌ اسطوره‌ی خود را نمایان می‌سازند و در واقع در بخش عمده‌ی دوران اسطوره‌های‌ بزرگ،ظاهر شخصیت شیاد ممکن است چنان به نظر آید که گویی دزدانه و به‌ شکلی بی‌تناسب و مضحک نظیر ناودان کله اژدری( gargole )روی‌ کلیسای جامع گت‌ها زائیده شده و به پیش می‌روند. اسطوره‌ها صرفا راهنمایی برای فرهنگ نیستند،اگرچه آنها این کار را به خوبی‌ انجام می‌دهند،آنها شامل زندگی انسان بوده و از چنان قدرت خلاقه‌ای برخوردار می‌باشند که از یک زمان به زمان دیگر از محدودیت‌های فرهنگی تجاوز می‌کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.