Skip to main content
فهرست مقالات

باورهای ایلامی

نویسنده:

(4 صفحه - از 128 تا 131)

کلید واژه های ماشینی : ایلام، شوش، الهه‌ی، معابد، مار، شوشیناک، معاهده هیت نام کیریریشا، مذهب ایلام، کیریریشا، مرد

خلاصه ماشینی: "معاهده این‌چنین شروع می‌کند:«گوش فرادار ای الهه‌ی پی‌نی‌کیر و شما ای خدایان خوب آسمان‌ها» در میان خدایان ایلامی والاترین جایگاه به پی‌نی‌کیر تعلق می‌گیرد؛این‌ برتری مقام برای یک الهه به احتمال بسیار بازتابی است از یک نظام مادرسالاری‌ که در تمام طول تاریخ ایلام به این تمدن ویژگی خاص آن را می‌بخشد؛حتی‌ هنگامی که بر اثر نفوذ باورها و اعتقادات غربی این برتری به یک خدای مرد تعلق‌ می‌گیرد. این-شوشیناک یکی از خدایان عالم زیرین‌ نیز بوده و احترامی آمیخته با ترس نسبت به وی‌ وجود داشته است؛ارتباط نزدیکی میان این-شوشیناک‌ و الهه‌ی ایشنیکاراب برقرار بوده و این دو در کنار یکدیگر در سراسر ایلام با عنوان خدای میثاق متجلی می‌شوند و در تمامی محاکمات به آنان سوگند می‌خورند. در ایلام باستان الهه‌ی نروندی از موقعیت ویژه‌ای برخوردار بوده است؛کوتیک؛این-شوشیناک جانشین هیت معبدی را با پیکره‌ها و کتیبه‌ها به این الهه اختصاص می‌دهد و بر سطح‌ پیکره‌ای آهکی از این الهه با این جملات از او یاری می‌خواهد: «گوش فرا دار(به عبادات من)و حقوق مرا محفوظ بنما»به کار رفتن کلمه‌ی‌ نروندی به‌عنوان بخشی از اسامی خاص خود نمایانگر علاقه‌ی خاصی است که‌ ایلامیان به این الهه داشته‌اند به عنواهن نمونه در اسم خاص«نروندی-اومی»به‌ معنی«نروندی برای من یک مادر است». (639 ق م) اطلاعات ما در خصوص تزیینات درونی معابد بسیار ناچیز است و تنها به‌ وسیله‌ی یافته‌های حاوی مطالب مذهبی می‌توان پی برد که درون معابد نه‌تنها مجسمه‌هایی از خدایان و ارواح محافظ وجود داشته بلکه پیکره‌ی پادشاهان و افراد خاندان وی نیز حضور داشته‌اند که یاید این مجسمه‌ها و پیکره‌ها از آهن،سنگ و گل پخته و مرمر بوده باشند و درون تاقچه‌ها و درگاهی‌ها قرار می‌گرفتند و یا از دیوارها آویزان می‌شدند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.