Skip to main content
فهرست مقالات

نگارگری، نگاهی به گذشته و حال

مصاحبه شونده:

(6 صفحه - از 44 تا 49)

کلید واژه های ماشینی : نگارگری، هنر، نقاشی، ابتذال، هنرهای سنتی، سبک، ایران، هنر غرب، مینیاتور، فرهنگی

خلاصه ماشینی: "آیا اگر چنین امری را قبول کنیم،می‌توان آن را ناشی از مشکل شخصی یا درون‌گروهی دانست و یا ناشی از ابتذال‌ در آثار نگارگری؟و اصولا مرز ابتذال و هنر را چگونه می‌بینید؟ به نظرم ابتدا باید این نکته روشن شود که منظور از ابتذال در آثار هنری چیست،چرا که مفاهیم و برداشت‌های مختلفی از موضوع ابتذال وجود دارد. (به تصویر صفحه مراجعه شود) به همین دلیل است که امروزه نقاشی ما در دو سبک و سیاق مختلف در دوره معاصر ادامه پیدا کرده است،هنرمندانی متأثر از هنر و سبک‌های غربی و هنرمندانی تأثیرگرفته از سبک‌ها و مکاتب سنتی. چون بحث ما،بحث‌ نوآوری نیست و در هنرهای سنتی و سنت هنری ما معنا پیدا نمی‌کند،یعنی‌ اینکه ما بیاییم و حتما یک چیز تازه‌ای را به وجود بیاوریم که با آنچه در گذشته‌ بوده است متفاوت باشد. شیوه‌های‌ بیانی مختلفی در ارتباط با انتقال این مفاهیم،اعتقادات و تفکرات وجود دارد، به‌طور مثال در مجموعه هنرهای ما دیده می‌شود که قرینه‌سازی یکی از ویژگی‌های اساسی به شمار می‌رود اما یک اصل محسوب نمی‌شود،بلکه از فروع هنری ما می‌باشد به ویژه در نگارگری ما. حال اگر هنرمند امروزی بخواهد هنر سنتی خود را حفظ و تداوم و اشاعه بدهد،چگونه می‌تواند متأثر از زمان خود همان‌ تصاویر و احساس موجود در هنر گذشته را منعکس کند؟ ببینید،نگارگری و هنر امروز،به این مفهوم نیست که همان احساس و تفکر زمانه‌ی گذشته مجددا تکرار شود،بلکه آنچه ما به آن معتقدیم،و (به تصویر صفحه مراجعه شود) همان‌گونه که گفته شد،اصول و مبانی هنرهای سنتی و نگارگری‌مان است‌ که باید حفظ شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.