Skip to main content
فهرست مقالات

نقوش در زیراندازهای اردبیل

نویسنده:

(8 صفحه - از 104 تا 111)

کلید واژه های ماشینی : اردبیل ،نقوش حیوانی ،نقوش انسانی ،حیوانی ،نقوش حیواناتی ،زیراندازهای اردبیل ،نقش شیر و خورشید ،شیر و خورشید ،نقوش انتزاعی ،استان اردبیل ،انتزاعی ،دستبافته‌های اردبیل دیده ،نقش شیر ،نقش حیوانی ،اردبیل دیده ،دستبافته‌های اردبیل ،نماد ماه ،انواع نقوش ،انتزاعی نقش‌هایی ،دم حیوان ،نام نقش ،رسم می‌شود ،استفاده می‌شود ،اجرا می‌شود ،مورد استفاده ،قرار گرفته‌اند

خلاصه ماشینی:

"ویژگی نقوش این گروه از حیوانات در موارد ذیل دیده می‌شود: 1-ترکیب اصلی نقش حیوانی ثابت‌مانده ولی برخی از اعضای حیوان‌ تغییر جهت داده است. 8-با آنکه در نقوش حیوانی،بدن حیوان از نیمرخ رسم می‌شود ولی تعداد پاها،همیشه دو تا نیست بلکه تعداد آن متغیر است و تعداد پای حیوان غالبا به‌ صورت چهار پاست ولی حتی نقش حیوانی با ده پا نیز رسم شده است. د)حشرات بخشی از نقوشی که در دستبافته‌های اردبیل دیده می‌شود مربوط به این‌ گروه از جانوران است که عموما شامل عقرب،عنکبوت،کنه،رطیل،بید است‌ و هرکدام به نوعی به مردم این منطقه آسیب می‌رسانند. با بیان موارد یادشده به ارتباط نزدیک(خواسته یا ناخواسته)میان انسان‌ و حیوان واقف می‌شویم،این ارتباط را نمی‌توان نادیده گرفت،چرا که زندگی و مرگ انسان‌ها به آن وابسته است و غریب نیست که مردم این خطه از ایران، حضور آنها را در همه جا،به هنگام کشاورزی و دامداری و حتی در زمان فراغت‌ از کار،به هنگام بافتن زیراندازی برای کمک به معاش خانواده،در نظر خود مجسم‌کرده و آنها را با کمک تار و پود قالی عیان می‌سازند،اگرچه ارتباط این‌ نقوش حیوانی با رنگ واقعی خود در طبیعت به دلیل محدودیت رنگ‌های‌ زیراندازی‌های سنتی منطقه،اندک است ولی به قدری نقوش استادانه طرح‌ شده‌اند که از قدرت و زیبایی نقش نمی‌کاهد. معماری مساجد نیز با این نشانه برکت و بخشندگی ارتباط می‌یابد و مناره‌ها،نیز نمادی از برکت‌ نباتی شده و حتی نقوش تزئینی داخل مساجد نیز متأثر از گیاهان نقاشی (به تصویر صفحه مراجعه شود) می‌شود و این پیوستگی در سطوح دیگری ادامه می‌یابد و جلوه‌های دیگر خود را آشکار می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.