خلاصه ماشینی:
آلات موسیقی در مینیاتورهای بهزاد jasur rasulteav مترجم:ساسان نوروززاده چگینی (به تصویر صفحه مراجعه شود) سعدی و جوان کاشغری،رقم بهزاد،مکتب هرات،1486 میلادی تجزیه و تحلیل مکتب مینیاتور به این دلیل مشکل است که پشت وضوح ظاهری و منطقی جهانی که مجسم میکند،همیشه معنایی ژرف نهفته است که نیاز به تقسیر دارد.
این تقسیم آلات به دو گروه(برای مردان و زنان)،امروزه نیز با اندک تغییراتی باقی ماند است.
در مینیاتورهای بهزاد،ظرافتهای آلات موسیقی با دقتی مثالزدنی نشان داده میشوند و این بدین معنی است که هنرمند فوق العاده هوشیار و یا مطلع از ساختن و نواختن ابزار موسیقی بوده است.
بعدها،عبد الملک مددیموف ابزارهای موسیقی دیگری شبیه آنهایی که در تصاویر قرون وسطایی ظاهر شدهاند ساخت که به آنها نامهای جدیدی داده شد،که اخیرا توسط موسیقیدانان حرفهای مورد آزمایش قرار گرفتهاند.
بنابراین،آثار بهزاد با موضوعیت موسیقایی غنی گشته است و ایدهای از تنوع آلات موسیقی در دورهی تیموری را در اختیار قرار میدهد.