Skip to main content
فهرست مقالات

تندیس های آفریقایی در بافت بومی خود

نویسنده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : ماسک، تندیس، روح، نیاکان، تندیس‌های آفریقایی، زنان، نمایش، روستا، ارتفاع، مراسم

خلاصه ماشینی:

"به‌علاوه مجزا ساختن ماسک،آن را از متن‌ هدفمندش دور می‌سازد زیرا خود ماسک‌ صرفا به‌عنوان‌ بخشی از یک‌ مجموعه مورد توجه است- بخشی از لباس بازیگری که با شکل‌3 ماسک صورت فرقه‌ی اگان‌گان( egungun )که در اصل‌ برای مراسم تدفین است اما برای سرگرمی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. فیلم‌ها نیز فقط بخش کوچکی‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل‌5 برای انجام مراسم در برخی جوامع از ماسک استفاده‌ می‌شود،در جوامع دیگر بدن را رنگ‌آمیزی می‌کنند مانند این‌ دختر اهل نگر که برای شرکت در جشن آماده شده است. رابین هورتون‌27در توصیف تندیس‌ کالاباری‌28نشان داده است که بسیاری از ماسک‌های آنها مانند ماسک‌های اتوبو29که روح آب را همراه با پیکره‌های انسان و اسب آبی‌ نشان می‌دهد،بالای سر رقصندگان‌30بسته می‌شود و ازاین‌رو صورت اصلی‌ تندیس‌ها رو به آسمان قرار می‌گیرد و این در حالی است که ماسک به‌طور کامل توسط یک طوق از نظر تماشاچیان مخفی می‌ماند. هورتون اشاره می‌کند که کالابار ی‌ها برعکس برخی گروه‌های‌ ایگبو36که دارای ماسک‌های‌ قرینه برای نمایش زشتی‌ (روح فیل)و زیبایی(روح‌ دوشیزه)هستند،ماسکی‌ ندارند که زیبایی را به‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل‌8 ماسک اتوبو( Otobo )که توسط جامعه اکین( Ekine )در میان کالاباری‌های ایجو( Ijo )مورد استفاده قرار می‌گیرد نمایشگر روح آب همراه با پیکره‌های انسان و اسب آبی‌ است. اگر ماسکی بلا استفاده باشد یا آسیب‌ ببیند ممکن است تنزل مقام پیدا کند زیرا (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل‌11 ماسکی که روح فیل را نمایش می‌دهد،سمبل‌ زشتی،مورد استفاده در جامعه‌ی آبا آسا کلان Aba ) ( Asa Clan اووری ایگبو( Owerri Igbo )گوش‌ها، عاج‌ها و شاخ‌ها جداگانه کنده‌کاری شده و بعد به هم‌ متصل گردیده‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.