Skip to main content
فهرست مقالات

صورت آب

نویسنده:

(4 صفحه - از 126 تا 129)

کلید واژه های ماشینی : آب ،سفالینه‌های ،تصویر ،ساسانی ،هنر ،ظروف ،تزیینات ظروف نقره‌ی ساسانی ،نسخه‌های خطی و مصور ،مصور ،شاهنامه ،ایران ،دریا ،عناصر تصویری هنر ایران ،فرهنگ اساطیر و اشارات داستانی ،تزیینی ،اسلامی ،هنر ایران ،کتابخانه‌ی ،سفالینه‌های آغاز تاریخ هنر ایران ،ایرانیان باستان ،عناصر ،مضامین نسخه‌های خطی و مصور ،نمایش ،مضامینی ،ظروف نقره‌ی عهد ساسانی ،نقش ،ماهی ،سفالینه‌های سلجوقی و نسخه‌های خطی ،هنر دوران اسلامی ایران ،مراسم

خلاصه ماشینی:

"این نقش در تزییات انواع ظروف زینتی و کاربردی به ویژه‌ سفالینه‌های آغازین تاریخ،ظروف نقره‌ی عهد ساسانی و آثار باشکوه دوران‌ اسلامی چون سفالینه‌های سلجوقی و نسخه‌های خطی و مصور در مکاتب‌ مختلف نقاشی ایران(سده‌ی 6 هـ. مناظر شکار شاهانه، موجودات اساطیری،حیوانات کنار درخت مقدس از جمله مضامینی است که در تزیینات ظروف نقره‌ی ساسانی همراه با نمایش«آب»به شکل جویباری روان‌ دیده می‌شود. این نقش به شکل کاملا تزیینی و با پیروی از سنت تصویری ساسانیان در ترکیب‌بندی خطی میان عوامل‌ محدود چون نقش‌های گیاهی،جانوری و انسانی مشاهده می‌شود. جویبار روان با لطافت زیبا در پایین صفحات ظروف سفالین عصر سلجوقی همانند ظروف نقره‌ی ساسانی با چند ماهی و اردک و در پاره‌ای از ظروف‌ها با نقش آدمی در میان امواج آب،به تصویر درآمده است. بازنمایی نقش«آب»با توجه به دگرگونی زمانی و تحول در شیوه‌ی اجرا در مکاتب مختلف نقاشی ایران و متناسب با مضامینی چون شاهنامه،روایات‌ اسلامی و قصص قرآنی و به پیروی از آن صحنه‌های حماسی و تاریخی، مجالسی از حکایات عاشقانه چون ملاقات دو دلداده،مجالس بزم و ضیافت‌ شاهان و درباریان،ندیمان و گاه توده‌ی مردم نزدیک آبی روان،چشمه ساری‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) جوشان و یا کنار حوضچه‌ای‌ تزیینی همواره مورد توجه نگارگران‌ نسخه‌های خطی بوده است. نمایش«آب»در مکاتب مختلف نسخه‌های خطی و مصور فارسی با شیوه‌ و پرداختی متناسب با ویژگی‌های آن عصر و متأثر از اسلوب عهد ساسانی و سنت‌ تصویری«چین»از عناصر اصلی منظره‌نگاری نقاشی ایرانی است. (4)-یاحقی،محمد جعفر،فرهنگ اساطیر و اشارات داستانی در ادبیات فارسی، انتشارات سروش،چاپ دوم،1375،ص 27."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.