چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبکهای مقابلهای با افسردگی نوجوانان بود. به این منظور از بین دانشآموزان دبیرستانی شهر لردگان در سال تحصیلی 90-89 با استفاده از روش خوشهای تعداد 341 دانشآموز (140 پسر و 141 دختر) انتخاب و در پژوهش شرکت داده شدند. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. شرکت کنندگان در این پژوهش به سوالات پرسشنامه سبکهای مقابلهای نوجوانان فرایدنبرگ و لویس، پرسشنامه افسردگی بک، و پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی مولفین مقاله، پاسخ دادند. دادههای بهدست آمده با استفاده از آزمون معنادار بودن همبستگی و روش تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل گردید. نتایج بهدست آمده نشان داد که میزان افسردگی دختران بیشتر از پسران است. علاوه بر این، بین سبک مقابله مساله محور با افسردگی در هر دو جنس و بین سبک مقابله هیجان محور با افسردگی دختران همبستگی منفی مشاهده گردید (001/0p <). بین سبک مقابله ناکارآمد با افسردگی شرکت کنندگان نیز همبستگی مثبت یافت گردید (001/0p <). این پژوهش نشان داد که سبکهای مقابلهای مساله محور، هیجان محور و ناکارآمد، توانایی پیشبینی معنادار افسردگی نوجوانان را دارند؛ در نتیجه استفاده از سبکهای مقابله مساله محور و هیجان محور با کاهش و استفاده از سبک مقابله ناکارآمد، با افزایش میزان افسردگی نوجوانان همراه است.
خلاصه ماشینی:
"گارسیا (2009) نیز معتقد است که مقابله، ساختی 10 مهم در زمینه فهم چگونگی واکنش نوجوانان به childhood adolescence Holt Pompili etal depression coping Petersen Frydenberg Lewis construct فشارهای روانی فراوان و انطباقهایی است که آنها تجربه میکنند.
مغایرت یافتههای این قسمت از پژوهش با بسیاری از سایر پژوهشها در این زمینه، ممکن است به بافت جامعه مورد تحقیق نیز مربوط باشد؛ به این صورت که بسیاری از تحقیقاتی که نتایج آنها با نتیجه این Felsten Vitaliano etal Schafer Norberg etal Aldwin Revenson Gomez Elgar etal Halpern Gonzales etal Steiner etal Herman-Stahl etal Compas تحقیق مغایرت دارد، در زمینهای بسیار متفاوت از زمینه تحقیق حاضر صورت گرفتهاند.
در این راستا و در ارتباط با این تحقیق، پیشنهادهای مختلفی به نظر میرسد که به برخی از آنان اشاره میشود: برگزاری کارگاههای آموزشی مدیریت فشار روانی و مهارتهای مقابلهای برای نوجوانان، مطالعه افسردگی در تمامی ابعاد و ارائه راهکارهای کاهش و پیشگیری آن به صورت رسمی در مدارس کشور، توجه به نقش سبکهای مقابلهای و ارتباط آن با کاهش افسردگی در برنامههای پرورشی و فوق برنامه مدارس، معرفی سبکهای مقابله کارآمد و ناکارآمد برای نوجوانان، تا آنها بتوانند با انتخاب درست، در برابر طیف وسیع و متنوع مشکلات روانی دوره نوجوانی، از شیوههای مؤثرتر استفاده نموده و سلامت روان خود را حفظ نمایند و در نهایت همکاری صدا و سیما و سایر رسانههای عمومی در جهت آگاه ساختن نوجوانان از روشهای مطلوب برخورد با مسائل و مشکلات، در جهت کاهش نابسامانیهای روانی."