Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه از رهگذر سینما ساده انگاری در درک تفاوت ها

نویسنده:

(7 صفحه - از 104 تا 110)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، فلسفه، هنر، لیچ، کتاب، فلسفه از رهگذر سینما، فلسفه‌ی اخلاق، رهگذر سینما ساده‌انگاری در درک، طرح، سینما ساده‌انگاری در درک تفاوت

خلاصه ماشینی:

"مثلا در فصل مربوط به فلسفه‌ی اخلاق نیز عملا شاهد آن‌ هستیم که لیچ دیدگاه‌های مختلف در زمینه‌ی فلسفه‌ی اخلاق را شرح می‌دهد و سپس در فیلم‌ها به دنبال گفت‌وگوهای‌ موردی و دیدگاه‌های کلی شخصیت‌هایی‌ است که بتوان آنها را به نوعی نماینده‌ی‌ چنین دیدگاهی در فیلم به شمار آورد؛یا در فصل مربوط به اگزیستانسیالیسم باز هم روش کار در اساس،یافتن اعمالی است‌ که بیانگر دیدگاه یا پاسخ شخصیت‌ها در برابر پرسش از معنای زندگی باشد؛پرسشی‌ که کل فلسفه‌ی اگزیستانسیالیسم بدان‌ اختصاص یافته است. 3باید پرسید که با جایگزینی این نمونه‌ها با نمونه‌هایی‌ مشابه که از سوی شخص تحلیل‌گر طرح‌ریزی شده باشد،چه نقصانی در بحث‌ حاصل می‌شود؟آیا بدین‌ترتیب عملا از برخی سهل‌انگاری‌ها و ساده‌ فهمی‌هایی که حاصل مقایسه و کنار هم گذاردن مقوله‌هایی نامرتبط باهم است‌ اجتناب نمی‌شود؟با رجوع مجدد به فصل مربوط به مبحث هوش مصنوعی، می‌توانیم مشاهده کنیم که چگونه ارائه موقعیت‌های نمونه‌وار فرضی چون‌ آزمایش تورینگ یا آزمایش فکر اتاق چینی جان سرل آشکارا همخوانی‌ بیشتری با بحث دارند تا ارجاعاتی که به فیلم هوش مصنوعی می‌شود. به‌این‌ترتیب این پرسش مطرح‌ می‌شود که آیا یک رایانه که فرد مزبور در این‌ آزمایش نقش آن را برعهده داشته است،به‌ صرف پیاده کردن مجموعه‌ای از برنامه می‌تواند چیزی درباره‌ی آنها درک کند یا خیر؟ (5)در این مقاله صرفا به ذکر نکاتی در رابطه‌ با دیدگاه و روش کلی لیچ بسنده می‌کنم و مسائلی از قبیل شمول و گستره‌ی مباحث طرح‌ شده،و تناسب آن با یک دوره‌ی مقدماتی‌ فلسفه را ناگفته می‌گذارم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.