Skip to main content
فهرست مقالات

روایت سینمایی: تجربه گری با زمان

نویسنده:

(7 صفحه - از 130 تا 136)

کلید واژه های ماشینی : سینما، فیلم، روایت، تماشاگر، روایت سینمایی، تجربیات، فیلمساز، زمان، داستان، هنر

خلاصه ماشینی: "حتی سینماگران نامداری چون آندره‌ی تارکوفسکی،اساسا سینما را پیکرسازی در زمان دانسته و آلن رنه نیز سینمای خود را بر پرسش‌پذیری‌ خاطره استوار ساخته و از این طریق به فرم‌های بسیار بدیع روایتی‌ دست یافته‌اند. سینما (به تصویر صفحه مراجعه شود) Time Code ساخته‌ی مایک فیگیس پست‌مدرن حتی به این نیز بسنده نمی‌کند و برخلاف سینمای مدرن که از این جریان غالبا در سینمای روشنفکرانه و خاص استفاده می‌برد،از آن،در جهت جذابیت‌آفرینی برای مخاطبان بهره بسیار می‌گیرد. مدت زمان نمایش فیلم با زمان واقعی تطبیق می‌کند؛البته این ویژگی‌ در فیلم دیگری که چند سال قبل ساخته شده بود با نام Nick of time 12 نیز وجود دارد،اما در Time Code به‌صورت یک ساختار بیانی و شیوه‌ی تازه‌ای‌ در روایت درآمده است که کاملا بی‌سابقه است. در چند نمایش‌ این فیلم در آمریکا و کانادا،ترکیب (mix) صدا به صورت همزمان و در سالن‌ نمایش توسط مایک فیگیس و با توجه به واکنش‌های تماشاگر به صورت‌ فی البداهه انجام داد و از این نظر،او به شکلی نبوغ‌آمیز به تعاملی با تماشاگر دست یافت و تماشاگر علاوه‌بر آن‌که می‌توانست یکی از چهار تصویر را برای دیدن برگزیند،واکنش‌هایش در پخش صوتی فیلم اثرگذار بود. اما آنچه فیلم را از نوعی بیانیه‌سازی نجات می‌دهد جزئیات است و از این نظر از نمونه‌های دیگر جنبش نئورئالیسم پیشی می‌گیرد و کشمکش‌های دراماتیک را به‌ حد اقل می‌رساند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.