Skip to main content
فهرست مقالات

مینیاتور، هنر زمان ما و آینده

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

(12 صفحه - از 20 تا 31)

کلید واژه های ماشینی : هنر، نقاشی، رنگ، ایرانی، نگارگری، فرم، تفکر، نقاشی ایرانی، فکر، هنر ایرانی

خلاصه ماشینی:

"خطوط و قلم‌گیری‌های بی‌لرزش و پرحرکت در آثار او از ویژگی‌های بارز هنر نقاشی ایران است و در آثار نقاشان ایرانی بیشتر با انگیزه ایجاد مرزبندی و تفکیک‌ رنگ‌ها و نیز به جهت ایجاد توازن و حالت بخشیدن به تصاویر به کار می‌رود و در آثار این هنرمند بدان حد می‌رسد که بتواند از یک سو در برگیرنده سایه روشن‌های رنگین‌ شده اثر باشد و از سوی دیگر شکوه‌مندی مفاهیم اساطیری را هرچه نمایان‌تر مجسم‌ سازد. (به تصویر صفحه مراجعه شود)به‌عنوان نخستین پرسش،شما جایگاه نقش را در هنر ایرانی چگونه‌ می‌بینید؟ ابتدا تشکر می‌کنم از این‌که در دوره‌ی جدید،ماهنامه‌ای موضوع خود را به‌ نگارگری و به خصوص بهزاد اختصاص داده است. هنرمندانی بوده‌اند که در روش هنر گراوور و ایلوستراسیون و تصویرگری کتاب،مهارت فوق العاده‌ای داشته‌اند و طراحی‌ آنها در این مورد حتی از نقاشانی که مثلا با رنگ کار می‌کردند قوی‌تر است از جمله‌ نقاشی مثل گوستاو دوره،هنرمندی که در طراحی توان حیرت‌انگیزی دارد. (به تصویر صفحه مراجعه شود) بنابراین آیا می‌توان متأثر از هنر غرب بود و در عین حال هویت هنری خود را نیز حفظ کرد؟ بله این ها هیچ‌گونه تضادی باهم ندارند. شما اگر به نقاشی ایرانی توجه کنید،درمی‌یابید که اجسام و اشیاء از درون‌ روشن‌اند و نوری از خارج بر آن‌ها نمی‌تابد و نور در درون اثری است که توسط هنرمند کلیدش زده می‌شود و هرکسی نیز به فراخور درک خود نور را ظاهر می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.