Skip to main content
فهرست مقالات

انسان گرایی و خداگرایی در آثار بهزاد

مصاحبه شونده:

(8 صفحه - از 32 تا 39)

کلید واژه های ماشینی : هنر، خداگرایی در آثار بهزاد، نگارگری، انسان‌گرایی، آثار، اثر سورئالیستی وارد نگارگری بهزاد، یوسف و زلیخا، عرفانی، شخصیت، عناصر بصری

خلاصه ماشینی:

"وی معتقد است مینیاتوریست ایرانی اگر می‌خواهد به بهزاد تاسی کند،باید همچون او دست به‌ نوآوری‌هایی در جهت تعمیق و پالوده‌سازی بزند،و هنرمند معاصر اگر در یک دیالوگ مناسبی از هنر سنتی‌ قرار بگیرد می‌تواند از آثار بهزاد ویژگی‌های عناصر بصری و کاملا فرمالیستی کارش را به دست آورد. یعنی‌ زندگی اجتماعی و فرهنگی او ما را سوق می‌دهد به‌ اینکه ببینیم این تجربه متنوع از یک دنیای سراسر رنج‌ زحمتکشان تا یک دنیای بسیار متعالی و الهی را این‌ شخصیت تجربه می‌کند و این نکته‌ی بسیار مهمی‌ است و طبق نظر اکو وارد آثار او می‌شود. (به تصویر صفحه مراجعه شود) وقتی وارد بحث نظری می‌شویم مثلا در مورد اثر هارون در حمام،ما دیگر کاری نداریم که انتخاب‌ هارون در حمام به دلیل ویژگی‌ها و ساختار روحی و روانی و فکری و اجتماعی بهزاد بوده که بگوییم‌ بهزاد با سماجت عجیبی تلاش می‌کند هارون را با دلاک خودش هم‌تراز نشان دهد. (به تصویر صفحه مراجعه شود) اصل قضیه این است که هنرمند می‌تواند در کنار همه‌ی ترکیب‌بندی‌ها و عناصر بصری و رنگ‌هایی که انتخاب کرده شما را به یک صحنه متعالی‌ برساند یعنی می‌شود گفت قرائت نهایی این قصه یک عروج عاشقانه است و عشق بهانه‌ای می‌شود برای عروج. منتها این‌ نکته که بهزاد را ادامه‌دهنده‌ی سنت نگارگری می‌شناسید در عین حال‌ تأثیرات زندگی خود بهزاد را در شکل‌گیری ویژگی‌هایی خاص در آثار هنری‌اش مورد توجه قرار داده و اشاره می‌کنید که شاید این ویژگی‌های خاص‌ باشد که او را از دیگران مجزا می‌کند و در دوره‌های بعد هم ادامه پیدا نمی‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.