Skip to main content
فهرست مقالات

هنر نقاشی در آسیای میانه

نویسنده:

(7 صفحه - از 66 تا 72)

کلید واژه های ماشینی : هنر ،نقاشی ،هنر نقاشی در آسیای میانه ،آسیای میانه ،تصویر ،رنگ‌های ،سمرقند ،بودایی ،بخارا ،سغدی ،نقاشی مانوی آسیای میانه ،ایران ،هندی ،سبک ،هنر بودایی آسیای میانه ،یونانی ،شرقی ،کاخ ،تاریخ ،فرهنگ ،هنر هند بر نقاشی مانوی ،هنر آسیای میانه ،نقاشی ایران ،نقاشی آسیای میانه ،اسلامی ،مضمون‌های ،تاریخ نقاشی ایران ،منطقه ،نقاشی یادبودی آسیای میانه ،کتاب

خلاصه ماشینی:

"هنر نقاشی‌ در آسیای میانه زهرا رسولی عضو هیأت علمی گروه نقاشی دانشکده هنر و معماری (به تصویر صفحه مراجعه شود) هنرشناسان امروزه با نگرشی تازه و دقیق به تحلیل‌ مسائل تاریخی و زیبایی‌شناختی‌ این سرزمین می‌پردازند. بازتاب این سبک را می‌توان در هنر خوارزمیان‌ به صورت جامه‌پردازی برجسته‌نما در نقاشی‌های دیواری کاخ توبراق قلعه‌ مشاهده نمود سپس مضامین محلی بر مضمون‌های اساطیری یونانی برتری‌ یافتند گرایش شرقی بارزتر شد. نقاشی یادبودی در آسیای میانه در سده‌های هفتم تا هشتم را می‌توان به‌ صورت یک پدیده‌ی حیرت انگیز هنری نگریست،زیرا علی‌رغم قرابت آن با هنر هندی از یک سو،و با خاور ترکستان از سوی دیگر،روی هم رفته جز تأثیرات بسیار اندک موازین هنری خاص خود را تا زمان تسلط اعراب حفظ کردند. در دوره اسلامی،دیوارنگارهای آسیای میانه به تزیین متمایل بودند، چنان‌چه آثار کشف شده کاخ تیمور در سمرقند،اواخر قرن چهاردهم و اوایل قرن‌ پانزدهم این امر را نشان می‌دهد. تعیین آثار مربوط به‌ آسیای میانه در میان میراث عظیم دوره تیموری دشوار می‌نماید ولی آنچه‌ قابل تشخیص است اینکه هنرمندان،در کنار محصور ساختن موضوعات، همواره عناصری از محیطهایی که برای خودشان آشنا بود بدان می‌افزودند. در واقع قرن هفدهم شاهد مبادله‌ی روش‌های هنری بین مینیاتور پردازان آسیای مرکزی و هند بود و در آثار نقاشی به جا مانده از عوض محمد و ملا بهزاد ویژگی‌هایی از نقاشی هندی چون نمایش سه بعدی پیکره‌ها، آرایش حجم‌دار سطوح و حتی عناصری از زندگی روزمره هندی را مشاهده‌ می‌کنیم. در این تحول سنت‌های یونانی- رومی محو و متأثر از هنر آسیای میانه و خاور دور شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.