Skip to main content
فهرست مقالات

بهزاد بافت شرقی و غربی/ تعامل یارادوکس های تاریخی: متون فرهنگی و فلسفی

نویسنده:

مترجم:

(6 صفحه - از 158 تا 163)

کلید واژه های ماشینی : بهزاد ،هنر ،بهزاد بافت شرقی و غربی ،شرقی ،مینیاتور ،نقاشی ،رنگ ،پیکاسو ،مینیاتور بهزاد و اثر پیکاسو ،هنر شرقی ،تصویر ،ماتیس ،شیاطین ،درویش ،تزیین ،هنر مینیاتور شرقی ،زیبایی ،هنر غربی ،تاریخی ،اروپایی ،اسلامی ،اثر ،پرتره ،مینیاتور بهزاد ،سطوح مستوی رنگ‌ها و خطهای ،سطوح مستوی ،شخصیت ،اثر بهزاد ،روحانی ،زیبایی نقاشی‌های بهزاد

خلاصه ماشینی:

"مقاله‌ی حاضر قصد آن دارد که آثار یکی از بزرگترین هنرمندان شرق، کمال الدین بهزاد و ویژگی‌هایی که هنر مینیاتور شرقی را به نقاشی غربی‌ نزدیک کرده است،مورد بررسی قرار دهد. به‌طور نمونه‌ می‌توان به یک مینیاتور ترکی مربوط به قرن 16 اشاره کرد که تصویر شیطانی‌ را نشان می‌دهد،که توسط Kalandar در کتاب پیشگویی آینده آمده و برای‌ سلطان احمد اول نوشته شده است. در اثر بهزاد،این کار به صورت ردیفی عمودی از شیاطین در یک‌ صف و در سمت چپ مینیاتور دیده می‌شود در حالی که پیکاسو آن را در یک ردیف افقی نشان داده است. (به تصویر صفحه مراجعه شود) از جمله در شاهکار او«دختری در میان شاخه‌های گل»است که در سال 1480 خلق شده و کارکردهای تزیینی بهزاد را در آن به بهترین شکل‌ می‌توان دید. در این اثر به نظر می‌رسد که‌ تصویر با تزیین جهت خلق یک استعاره چشمگیر و زیبا از شکلی که به‌ صورتی شاعرانه سعی دارد پیروزی و زیبایی زندگی را بزرگ و مهم جلوه دهد، ادغام شده است. در این تصویر نیز همانند مینیاتور بهزاد،یک عنصر و مؤلفه شادی‌آور که‌ با نیروی حیات‌بخش طبیعت پیوند یافته است به صورت نمادین نشان داده‌ می‌شود. هنر مینیاتور شرقی و نمونه‌های درخشان آن از جمله آثار بهزاد عمدتا در محدوده‌ای از فضای جغرافیایی،تاریخی و فرهنگی شرق مورد بررسی‌ و مطالعه قرار گرفته است،اما بی‌تردید مینیاتور به‌عنوان یک پدیده مهم‌ جهانی نیازمند مطالعه و بررسی بیشتری در زمینه‌ی روند تحول و تکامل‌ هنر در سراسر جهان است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.