Skip to main content
فهرست مقالات

موسیقی آیینی و جلوه های عرفانی در فرهنگ قوم ترکمن

نویسنده:

(5 صفحه - از 46 تا 50)

خلاصه ماشینی:

"در کتاب دکتر مسعودیه از یک سوی ویژگی‌های خاص موسیقی‌ ترکمن را می‌توان به وضوح مشاهده نمود و از سوی دیگر همگونی‌های (به تصویر صفحه مراجعه شود) موسیقایی میان این قوم و قوم ایرانی جلوه‌ای افزون‌تر می‌یابد،برای مثال‌ روایت‌های ترکمنی داستان«کوراوغلو»ما را با صورت‌هایی هم‌خانواده از ادبیات و موسیقی این افسانه‌ی ایرانی مواجه می‌کند. فصل دوم که در واقع بیشترین صفحات کتاب(حدود چهل صفحه) را به خود اختصاص داده به گروه‌بندی مقام‌های موسیقی ترکمن‌ می‌پردازد و این مقام‌ها را در سه گروه برمی‌شمرد: -خلق مقام در اثر رویدادهای واقعی در جامعه‌ی ترکمنی این رویدادها معمولا در عنوان مقام‌ها معرفی می‌شوند،مثل حاجی‌ غولاق،گوک تپه‌مقامی،بیکه حالان،استادئم،غئرمزی،شادیللی، اوچرادئم -مقام‌های توصیفی برگرفته از حرکت پرندگان و حیوانات،وصف طبیعت و.... البته شادروان محمد تقی مسعودیه از تمام این‌ پژوهش‌ها استفاده کرده و با تجزیه‌وتحلیل این موسیقی آیینی در مقام (به تصویر صفحه مراجعه شود) یک اتنوموزیکولوژیست صاحب‌نام و نظر،پژوهش‌های انجام‌شده را کامل کرده است. در واقع مراسم پرخوانی و ذکر خنجر نیز همانند سایر سنت‌های‌ شفاهی تا وقتی که در زندگی مردم حضور داشته باشند و نقش و کارکرد اجتماعی خودشان را حفظ کنند پابرجا مانده و جزو عناصر فرهنگی زنده و پویای جامعه به شمار می‌آیند و شرایط اجتماعی تغییرات بنیادی در آنها ایجاد نمی‌کند. پس از بلابارتوک نیز افراد دیگری این کار ارزشمند را دنبال کرده و علم‌ اتنوموزیکولوژی را به جایگاه رفیع کنونی آن رساندند تا جایی که تمام اتنوموزیکولوژیست‌های معاصر جهان موسیقی را به عنوان بخشی مهمی از فرهنگ‌ جوامع می‌دانند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.