Skip to main content
فهرست مقالات

بداهه، جوهر موسیقی ایرانی

نویسنده:

(5 صفحه - از 84 تا 88)

کلید واژه های ماشینی : بداهه، موسیقی، موسیقی ایرانی، بداهه‌نوازی، هنر، نوازنده، جوهر موسیقی ایرانی، اجرا، اجرای موسیقی مبتنی بر تمرین، ردیف

خلاصه ماشینی:

"(به تصویر صفحه مراجعه شود) نسرین میری بداهه، جوهر موسیقی ایرانی زمانی که اجرای موسیقی مبتنی بر تمرین نباشد و به بیانی هنرمند به خلق موسیقی در لحظه‌ی جاری می‌پردازد،ما آن را بداهه‌نوازی یا بداهه‌خوانی می‌نامیم. آنچه در بداهه‌نوازی ایرانی نمود بسیاری دارد و از ویژگی‌های آن محسوب‌ می‌شود آن است که احساسات آنی نوازنده را از دیدن منظره‌ها و یا شنیدن‌ شعرها و تأثیری که بر روان او می‌گذارد در میان نوای خود نشان می‌دهد. وی معتقد است در بیشتر فرهنگ‌ها بداهه‌پردازی در درجه نخست بر اجرای تک‌نفره(سازی‌ یا آوازی)استوار است،چنان‌که می‌گوید: بداهه یعنی خلق موسیقی در لحظه و زمان جاری،پس نوعی از اجرای موسیقی مبتنی بر تمرین نیست و همسو با اتفاقات غیر قابل‌ پیش‌بینی در اجرا حرکت می‌کند. 4 بنابراین به بیان آقای درویشی بداهه یعنی به وجود آوردن موسیقی‌ در لحظه،و در این بین فنون و اصول موسیقی تنها علت‌اند و بقیه همه‌اش‌ بدیهه است. به گفته‌ی آقای درویشی امروزه‌ در آثار مکتوب موسیقی اروپا الگوهایی نوشته می‌شود که ضمن آن تنها چند صدا در اختیار نوازنده قرار می‌گیرد و یا یک الگوی حداقل ریتمیک به‌ او داده می‌شود و وی در این محدوده می‌تواند هرچه بخواهد بنوازد. آقای درویشی‌ معتقد است این اجرای ردیف،بداهه‌سرایی نیست و وقتی هم که بداهه‌ سرایی صورت می‌گیرد از خصوصیات ردیف موسیقی ایران دور می‌سویم‌ مثل تکنوازی‌های ویولون آقای پرویزی یاحقی و یا اسد الله ملک که‌ بداهه‌نواز بودند اما آنچه اجرا می‌شد با محتوای ردیف فاصله داشت،به‌ ویژه به لحاظ تکنیک‌های اجرایی و فواصل مورد استفاده."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.