Skip to main content
فهرست مقالات

بداهه، جوهر موسیقی ایرانی

نویسنده:

(5 صفحه - از 84 تا 88)

کلید واژه های ماشینی : بداهه ،موسیقی ،موسیقی ایرانی ،بداهه‌نوازی ،هنر ،نوازنده ،جوهر موسیقی ایرانی ،اجرا ،اجرای موسیقی مبتنی بر تمرین ،ردیف ،قطعات ،تمرین ،نوازندگی ،نغمات ،لحظه ،بدیهه‌سازی ،خلق موسیقی در لحظه‌ی جاری ،هنر ایرانی ،درویشی ،بیانی هنرمند به خلق موسیقی ،خلق آنی قطعه‌های موسیقی ،بداهه‌سرایی ،بداهه‌پردازی ،فن ،خلق ،بداهه‌نوازی در موسیقی ردیف ،فارابی ،فرهنگی ،موسیقی ردیف ،بداهه نباشد موسیقی

خلاصه ماشینی:

"(به تصویر صفحه مراجعه شود) نسرین میری بداهه، جوهر موسیقی ایرانی زمانی که اجرای موسیقی مبتنی بر تمرین نباشد و به بیانی هنرمند به خلق موسیقی در لحظه‌ی جاری می‌پردازد،ما آن را بداهه‌نوازی یا بداهه‌خوانی می‌نامیم. آنچه در بداهه‌نوازی ایرانی نمود بسیاری دارد و از ویژگی‌های آن محسوب‌ می‌شود آن است که احساسات آنی نوازنده را از دیدن منظره‌ها و یا شنیدن‌ شعرها و تأثیری که بر روان او می‌گذارد در میان نوای خود نشان می‌دهد. وی معتقد است در بیشتر فرهنگ‌ها بداهه‌پردازی در درجه نخست بر اجرای تک‌نفره(سازی‌ یا آوازی)استوار است،چنان‌که می‌گوید: بداهه یعنی خلق موسیقی در لحظه و زمان جاری،پس نوعی از اجرای موسیقی مبتنی بر تمرین نیست و همسو با اتفاقات غیر قابل‌ پیش‌بینی در اجرا حرکت می‌کند. 4 بنابراین به بیان آقای درویشی بداهه یعنی به وجود آوردن موسیقی‌ در لحظه،و در این بین فنون و اصول موسیقی تنها علت‌اند و بقیه همه‌اش‌ بدیهه است. به گفته‌ی آقای درویشی امروزه‌ در آثار مکتوب موسیقی اروپا الگوهایی نوشته می‌شود که ضمن آن تنها چند صدا در اختیار نوازنده قرار می‌گیرد و یا یک الگوی حداقل ریتمیک به‌ او داده می‌شود و وی در این محدوده می‌تواند هرچه بخواهد بنوازد. آقای درویشی‌ معتقد است این اجرای ردیف،بداهه‌سرایی نیست و وقتی هم که بداهه‌ سرایی صورت می‌گیرد از خصوصیات ردیف موسیقی ایران دور می‌سویم‌ مثل تکنوازی‌های ویولون آقای پرویزی یاحقی و یا اسد الله ملک که‌ بداهه‌نواز بودند اما آنچه اجرا می‌شد با محتوای ردیف فاصله داشت،به‌ ویژه به لحاظ تکنیک‌های اجرایی و فواصل مورد استفاده."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.