Skip to main content
فهرست مقالات

تعزیه و موسیقی

نویسنده:

(6 صفحه - از 90 تا 95)

کلید واژه های ماشینی : تعزیه، موسیقی، آیین، اسطوره، تعزیه و موسیقی، موسیقی آوازی تعزیه، شعر، موسیقی تعزیه، ایران، موسیقی آوازی

خلاصه ماشینی:

"اما در این باب متأسفانه کاری درخور جز کتاب‌ مرحوم مسعودیه با عنوان«موسیقی مذهبی ایران»ندیده‌ایم که البته آن هم تنها آوانویسی بوده و به فلسفه آوازخوانی در تعزیه پرداخته نشده و بیشتر متون‌ شبیه‌خوانی و ساختاری نمایشی این آیین مورد توجه قرار گرفته است. در کتاب موسیقی مذهبی ایران‌7و در بخش وم کتاب که به شبیه‌خوانی (به تصویر صفحه مراجعه شود) (تعزیه پرداخته و تأثیر آن را در حفظ و اشاعه موسیقی ملی ایران مورد توجه قرار داده،اشاره می‌شود که اگرچه برپا داشتن نمایش مذهبی یا تغزیه ظاهرا از زمان‌ پادشاهی کریم‌خان زند معمول گشته ولی در اوائل عهد قاجار رواج یافته و از نظر حفظ و اشاعه موسیقی ملی ایران اهمیت زیادی پیدا کرده است. موسیقی آوازی که بخش اصلی موسیقی‌ تعزیه است از یک طرف مبتنی بر آوازها و مقام‌های ردیف دستگاهی و موسیقی نواحی مختلف ایران است،و از طرف دیگر در بسیاری موارد،حافظ و تداوم‌دهنده همین آوازها و مقام‌ها در طول سده‌ها بوده است. »11 در واقع پیشخوانی را می‌توان یک پرولود آوازی دانست،قطعه‌ای موسیقی که‌ به عنوان مقدمه برای اجرای قطعه اصلی اجرا می‌گردد و در مراسم مذهبی کلیسا نیز استفاده می‌شود. » (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) گفتنی است حضور نقاره‌چی‌ها در کنار موزیک‌چی‌ها که ساز فرنگی داشتند در حاشیه تعزیه می‌تواند گویایی این مطلب باشد که وجود این دو دسته در مراسم تعزیه‌ مربوط به یک دوره گذرا بوده و این دو دسته هیچ ارتباطی با موسیقی تعزیه نداشتند و از سابقه تاریخی هم برخوردار نبودند بلکه بیشتر در چارچوب تقویت جنبه‌های‌ نمایشی و تشریفاتی تعزیه به‌ویژه در دوره ناصر الدین شاه قرار داشتند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.