چکیده:
هدف از انجام این تحقیق، تعیین تاثیر الگودهی دامنه ای بر یادگیری پیامد اجرا در تکلیف چیپ فوتبال بود. شرکت کننده ها 10 نفر از دانش آموزان دبیرستانی منطقه 4 شهر تهران بودند و به طور تصادفی به دو گروه 5 نفری دامنه ای و جفت شده تقسیم شدند و اجرای ضربه چیپ فوتبال یک مدل ماهر را مشاهده کردند. بعد از مرحله مشاهده، هر دو گروه دسته کوشش های اکتساب را اجرا کردند و بعد از 24 ساعت دسته کوشش یادداری و 10 دقیقه بعد از آن دسته کوشش انتقال انجام گرفت. در طی مرحله اکتساب، گروه دامنه ای در صورت اجرای خارج از دامنه تعیین شده، مدل ماهر را مجددا مشاهده می کردند. گروه جفت شده در همان کوشش هایی که گروه دامنه ای اجرای مدل را می دیدند، مدل را دریافت می کردند اما علت زمان دریافت مدل، تصادفی بودن آن ذکر می شد. جهت جمع آوری اطلاعات و سنجش اجرا از یک دوربین دیجیتال و برای تجزیه وتحلیل داده ها از تحلیل واریانس طرح عاملی با اندازه های تکراری استفاده شد. یافته ها نشان داد الگودهی دامنه ای در یادگیری پیامد اجرا اختلاف معنی داری بین دو گروه را به وجود نیاورده است (0.05
خلاصه ماشینی:
com ]٢[ دانشيار دانشگاه خوارزمي ]٣[ استاديار دانشگاه تهران ]٤[ استاد دانشگاه تربيت مدرس تاريخ دريافت : ١٣٩٢/٠٦/٢٥ | تاريخ پذيرش : ١٣٩٢/٠٧/٠٥ چکيده هدف از انجام اين تحقيق ، تعيين تاثير الگودهي دامنه اي بر يادگيري پيامد اجرا در تکليف چيپ فوتبال بود.
شرکت کننده ها ١٠ نفر از دانش آموزان دبيرستاني منطقه ٤ شهر تهران بودند و به طور تصادفي به دو گروه ٥ نفري دامنه اي و جفت شده تقسيم شدند و اجراي ضربه چيپ فوتبال يک مدل ماهر را مشاهده کردند.
با توجه به نظريه نقطه چالش (گاداگنولي و لي، ٢٠٠٤)، اهميت کاهش تواتر ارائه اطلاعات به شيوه الگودهي، جهت بهينه کردن شرايط تمرين در يادگيري مشاهده اي و اين که آيا بنابر نظريه تقليد هدف محور ولشلاژر، گتيس و بکرينگ (٢٠٠٣) توجه به هدف نهايي تکليف ، ديگر ابعاد تکليف را تحت الشعاع قرار مي دهد؟ ما را بر آن داشت تا تاثير الگودهي دامنه اي را بر يادگيري پيامد اجرا مورد بررسي قرار داده و به مقايسه آن با نتايج بدست آمده از ساير قسمت هاي اين تحقيق (حامدي ،١٣٩١) بپردازيم .
Effects of traditional and reversed bandwidth knowledge of results on motor learning.
Observational learning and the acquisition of motor skills: Toward a visual per- ception perspective.
Reduced frequency of knowledge of results enhances motor skill learning.