چکیده:
این مقاله به معرفی اجمالی چشم انداز فرهنگی به آموزش اختصاص دارد. می توان آن را درآمدی بر موضوع مورد بررسی در نظر گرفت و نه بیشتر؛ زیرا هر یک از موضوعاتی که توضیح می دهیم نیازمند بحث های مستقل و گسترده می باشد. برای این منظور ابتدا اجمالا رویکردهای مختلف به آموزش شامل رویکرد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را توضیح می دهیم. سپس زمینه تاریخی و اجتماعی و معرفتی شکل دهنده چشم انداز فرهنگی به آموزش را بررسی می کنیم. آنگاه به بررسی ویژگی ها و چیستی این چشم انداز می پردازیم. در این بخش موضوعات و پرسش های اصلی در چشم انداز فرهنگی به آموزش را شرح می دهیم. سپس به معرفی چشم انداز در مطالعات آموزش در ایران می پردازیم. در این بررسی، ما به اقتضا بحث از روش «مرور منابع» و «تفسیر متون» استفاده کرده ایم. این مطالعه در نهایت «تحلیلی- توصیفی» است. اهمیت بحث حاضر در این است که تاکنون چشم انداز فرهنگی در زبان فارسی به صورت متنی مستقل ارائه نشده است، هر چند در این زمینه تحقیقات تجربی ارزشمندی وجود دارد
This article shortly introduces a cultural approach toward education. It should be considered just as an introduction to the subject discussed here not anymore because each of the issues discussed needs to be examine in detail and independently. To follow the article aim I have firstly differentiated and discussed political, economical, social and cultural approaches. Then I have explained the epistemological and social and historical contexts of the cultural approach of education. In the third section I have focused on all dimensions of cultural approach of education and tried to examine main questions on this issue. The final section of this article discusses the state of the cultural approach to education in Iranian education studies and discourses.