Skip to main content
فهرست مقالات

بازگشت به اسلوب وحی

نویسنده:

(22 صفحه - از 202 تا 223)

کلید واژه های ماشینی : قرآن، کلام، معاد، خدا، اسلوب، برهان، علم کلام، متکلمان، اثبات، انسان، خداوند، اجسام، اسلوب قرآن، حدوث، ربوبیت، عقاید، استدلال، امام، قرآن کریم، علم کلام در بحث معاد، آیات قرآن عقل و‌فطرت بشر، روش، روش قرآن در اثبات معاد، روش علم کلام در اثبات، اثبات وجود خدا، اثبات معاد، امکان معاد، زمین، معصومین ( ع )، علم کلام در اثبات توحید

خلاصه ماشینی: "بعلاوه دلایل قرآنی از سنخ براهین کلامی و فلسفی و با هدف دادن یک معرفت کلی نسبت به وجود خدا به انسان نیست، بلکه هدف والاتری نیز دارد و آن اینکه ضربه فکری فطرت‌ها را پیدا کرده و قلب مخاطب را متوجه پروردگارش نماید و در این راستا تمام شیوه‌ها را برای اتمام حجت و توجه دادن انسان ها به مبداء به کار گرفته و این امتیاز منحصر به فرد قرآن است. قرآن همه افراد بشر را به مشاهده و تفکر در عالم هستی و سیر آفاقی و انفسی در آن دعوت می کند و از طریق توجه دادن انسان به مخلوقات الهی از آسمان و زمین گرفته تا آبی که می‌نوشیم و آتشی که می‌افروزیم و حتی خلقت خود انسان بر وجود خالق استدلال کرده است، بدون اینکه مخاطب را در بحث‌های پیچیده سرگردان نماید. پس از بیان شواهد مثال قرآنی بر امکان معاد به دومین محور استدلال قرآنی یعنی «ضرورت معاد» می‌پردازیم که برای آن چهار دلیل اساسی ذکر شده است: الف) هدفدار بودن جهان آفرینش:قرآن کریم نفی معاد را با بیهودگی و عبث بودن جهان آفرینش مساوی می‌داند، لذا از یک طرف بر هدفدار بودن عالم تصریح کرده و از طرف دیگر بر اساس این هدفمندی امر معاد را ضروری تلقی می‌کند: افحسبتم انما خلقناکم عبثا و انکم ءالینا لاترجعون."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.