Skip to main content
فهرست مقالات

تدوین مدل برای رتبه بندی شرکت های کارگزاری بورس اوراق بهادار تهران

نویسنده:

ISC (18 صفحه - از 65 تا 82)

کلیدواژه ها : مدل ،بورس اوراق بهادار تهران ،رتبه‌بندی ،شرکت‌های کارگزاری ،تکنیک تصمیم‌گیری چند شاخصه

کلید واژه های ماشینی : کارگزاری بورس اوراق بهادار تهران، مدل، رتبه‌بندی، رتبه‌بندی شرکت‌های، ارزیابی، ارزیابی عملکرد شرکت‌های کارگزاری بورس، مؤلفه‌های، عملکرد شرکت‌های کارگزاری بورس اوراق، جهت رتبه‌بندی، شرکت‌های کارگزاری بورس اوراق بهادار، مدل‌های ارزیابی عملکرد شرکت‌ها، مدل رتبه‌بندی، شرکت‌های کارگزاری، رتبه‌بندی شرکت‌های کارگزاری مؤثر، ارزیابی عملکرد، ارزیابی عملکرد شرکت‌ها، ارزیابی بهره‌وری شرکت‌ها، مشتری، بهره‌وری، مؤلفه رتبه‌بندی شرکت‌های کارگزاری، سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار، جهت رتبه‌بندی شرکت‌ها، مؤلفه‌های خاص جهت رتبه‌بندی، مدیریت، شاخص، رتبه‌بندی شرکت‌های کارگزاری در ایران، مدل رتبه‌بندی شرکت‌های کارگزاری، معیار، مدل ارزیابی بهره‌وری شرکت‌ها، ضوابطی جهت ارزیابی عملکرد

رتبه‌بندی شرکت‌های مختلف در صنایع مختلف می‌تواند آیینه تمام نمایی از وضعیت شرکت‌های مختلف نسبت به رقبای خود به شمار آید و نقاط قوت و ضعف درونی و نیز نقاط فرصت و تهدید بیرونی شرکت‌ها را مشخص نماید. ولیکن مسئله‌ای که حائز اهمیت است مدل رتبه‌بندی، معیارها و تکنیک ریاضی مناسب جهت رتبه‌بندی می‌باشد. با توجه به اهمیت و نقش شرکت‌های کارگزاری بر آن شدیم تا طی یک تحقیق میدانی به بررسی عملکرد این شرکت‌ها بپردازیم. با هدف اینکه بتوانیم مدلی برای رتبه‌بندی این شرکت‌ها طراحی کنیم، لذا در ابتدا به تعریف معیارها و ضوابطی جهت ارزیابی عملکرد این شرکت‌ها با استفاده از نظر خبرگان این رشته و خود شرکت‌های کارگزاری پرداختیم؛ سپس در قالب پرسشنامه در طی یک دوره مالی از این شرکت‌ها خواسته شد با پاسخگویی به سئوالات، میزان اهمیت هر معیار را نیز در ستون دوم ذکر نمایند. آنچه نتایج تحقیق نشان می‌دهد اینست که مؤلفه‌هایی نظیر مؤلفه‌های مالی، مشتری، فرآیندهای داخلی، توسعه و نوآوری، نیروی انسانی و مدیریت در رتبه‌بندی این شرکت‌ها مؤثرند؛ مسئله مهمی که در اینجا وجود دارد اینست که هیچ اولویتی در این مؤلفه‌ها وجود ندارد و آمارهایی که بعضا توسط سازمان در یک زمینه یا مؤلفه‌های خاص جهت رتبه‌بندی این شرکت‌ها به کار می‌رود چندان قابل قضاوت نیست؛ این تحقیق گامی در جهت ارائه یک معیار برای سرمایه‌گذاران جهت انتخاب نماینده بهتر جهت سرمایه‌گذاری می‌باشد.

خلاصه ماشینی: "با هدف اینکه بتوانیم مدلی برای رتبه‌بندی این شرکت‌ها طراحی کنیم، لذا در ابتدا به تعریف معیارها و ضوابطی جهت ارزیابی عملکرد این شرکت‌ها با استفاده از نظر خبرگان این رشته و خود شرکت‌های کارگزاری پرداختیم؛ سپس در قالب پرسشنامه در طی یک دوره مالی از این شرکت‌ها خواسته شد با پاسخگویی به سئوالات، میزان اهمیت هر معیار را نیز در ستون دوم ذکر نمایند. آنچه نتایج تحقیق نشان می‌دهد اینست که مؤلفه‌هایی نظیر مؤلفه‌های مالی، مشتری، فرآیندهای داخلی، توسعه و نوآوری، نیروی انسانی و مدیریت در رتبه‌بندی این شرکت‌ها مؤثرند؛ مسئله مهمی که در اینجا وجود دارد اینست که هیچ اولویتی در این مؤلفه‌ها وجود ندارد و آمارهایی که بعضا توسط سازمان در یک زمینه یا مؤلفه‌های خاص جهت رتبه‌بندی این شرکت‌ها به کار می‌رود چندان قابل قضاوت نیست؛ این تحقیق گامی در جهت ارائه یک معیار برای سرمایه‌گذاران جهت انتخاب نماینده بهتر جهت سرمایه‌گذاری می‌باشد. 4- نتایج آزمون مدل و تجزیه و تحلیل آن فرضیه اول تحقیق عبارت است از: "برای رتبه‌بندی شرکت‌های کارگزاری در ایران مؤلفه‌های مالی، مشتری، فرآیندهای داخلی توسعه و نوآوری، نیروی انسانی و مدیریت مؤثر است. بر اساس یافته‌های مندرج در جدول بالا میانگین‌های مؤلفه‌های اصلی رتبه‌بندی با هم برابر نیست ولی میان میانگین آنها اختلاف معناداری وجود ندارد لذا می‌توان عنوان نمود که فرضیه دوم پذیرفته نخواهد شد، به عبارت دیگر هیچ تقدم و تأخر معناداری بین مؤلفه‌های اصلی وجود نخواهد داشت و تمام مؤلفه‌های اصلی انتخاب شده به صورت یکسان و در یک ردیف اهمیت قرار دارند یعنی نمی‌توان گفت مؤلفه مالی برتر از عامل مشتری است یا بالعکس."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.