Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تحلیلی اجرای مهندسی مجدد فرآیندها در آموزش عالی کشور

نویسنده:

ISC (24 صفحه - از 83 تا 106)

کلیدواژه ها : آموزش عالی ،مهندسی مجدد فرآیندها ،دانشگاه‌ ،مدیریت سازمان

کلید واژه های ماشینی : مهندسی مجدد، فرآیند، مهندسی مجدد فرآیندها، اجرای مهندسی مجدد فرآیندها، آموزش عالی، مهندسی مجدد و طراحی مجدد، آموزش، سازمان، طراحی مجدد فرآیندهای کاری جهت، مدیریت، فناوری، دانشگاه‌ها، دانشجویان، طراحی مجدد، چالش‌های، ضرورت مهندسی مجدد فرآیندها، مهندسی مجدد بر طراحی، مهندسی مجدد فرآیندها استفاده، کامپیوتر، بهبود، فرآیندها در آموزش عالی، هزینه، سیستم، بهبود عملکرد سازمان‌ها، پشتیبانی، سازمان‌های دولتی و مهندسی مجدد، افزایش هزینه آموزش، کار، طراحی مجدد فرآیندهای اصلی، جهان

اندیشمندان و کارگزاران مدیریت برای بهبود عملکرد سازمان‌ها از یکی از نوآوری‌های مدیریتی به نام مهندسی مجدد فرآیندها استفاده می‌کنند، مهندسی مجدد بر طراحی مجدد فرآیندهای کاری جهت دستیابی به بهره‌وری و مزیت رقابتی تمرکز می‌کند. در سال‌های اخیر، دانشگاه‌ها نیز به دلیل پیشرفت در فناوری، افزایش هزینه آموزش، رقابت جهانی و انتظار جامعه، با چالش‌ها و بحران‌های زیادی روبرو هستند، از این‌رو بسیاری از آنها به اقدام‌های مهندسی مجدد و طراحی مجدد فرآیندهای خود روی آورده‌اند. لذا در این مقاله تعریف، اهداف، اصول، فنون، عوامل موفقیت، موانع، دیدگاه‌ها، عناصر مهندسی مجدد و همچنین ضرورت مهندسی مجدد فرآیندها در دانشگاه، چالش‌های فراروی دانشگاه‌ها و نهایتا ماهیت دانشگاه‌ها در آینده بحث شده است.

خلاصه ماشینی: "4- اصول مهندسی مجدد بطور خلاصه اصول مهندسی مجدد به شرح زیر است: الف) آرمان محوری ب) تأکید بر فرآیندهای دارای ارزش افزوده پ) تغییر ریشه‌ای فرآیند محوری ت) رقابت پذیری ث) بازنگری در نحوه مصرف منابع و هزینه‌ها ج) تأکید بر گسترش کاربردهای تکنولوژی اطلاعات چ) تأکید بر اصل بهبود مستمر فرآیندها 5- فنون مهندسی مجدد فنونی که مهندسی مجدد در مراحل مختلف از آن استفاده می‌کند در چهار گروه به شرح زیر می‌باشد: الف) فنون گرافیکی، ب) فنون آماری، ج) فنون مدل‌سازی، د) فنون متنی 6- عوامل بحرانی موفقیت[13] برنامه‌های مهندسی مجدد الف) درک مهندسی مجدد و مفاهیم آن ب) تدوین رویکرد مدیریت مبتنی بر فرآیند پ) معیارها و شاخص‌های اندازه‌گیری پیوسته عملکرد ت) تجربه مدیریت تحول و فراهم ساختن مرکز پشتیبانی ث) اداره و هدایت کردن پروژه‌های مهندسی مجدد بر اساس نتایج 7- موانع سر راه تلاش‌های مهندسی مجدد این موانع را به طور کلی در چهار گروه زیر می‌توان طبقه‌بندی کرد: الف) موانع فرهنگی ب) موانع سازمانی و آئین‌نامه‌ای پ) موانع تکنولوژیکی ت) موانع قانونی (Tsichritzis, 1997) 8- دیدگاه‌ها و عناصر مهندسی مجدد در سازمان مهندسی مجدد از دیدگاه‌های مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است، این دیدگاه‌ها را می‌توان در چهارچوب دو مکتب «تندرو» و «محافظه کار» مورد بررسی قرار داد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.