Skip to main content
فهرست مقالات

تصور (مقاله ای از فرهنگ نامه منطق)

نویسنده:

(15 صفحه - از 140 تا 154)

کلید واژه های ماشینی : تصور ،منطق ،صوره الشیء فی العقل ،تصدیق ،التصور ،المنطق ،حکم ،ــــــــــــــــــــ ،علم ،حصولی ،ادراک ،ذهنی ،تحریر القواعد المنطقیه ،ارسطو ،التصور و التصدیق ،تصور و تصدیق ،صوره الشیء فی الذهن ،تصحیح ،قم ،معرفت ،علم حصولی ،تصورا ،الذهن ،کتاب ،رساله التصور و التصدیق ،تقسیم ،شرح حکمه الاشراق ،شیء فی الذهن ،انتشارات دانشگاه تهران ،تقسیم علم حصولی به تصور

خلاصه ماشینی:

"اما در مقابل، برخی دیگر برآن‌اند که هرچند این دو واژه و این تقسیم در منطق ارسطو به کار نرفته است، اما از این عبارت ارسطو «کل تعلیم و تعلم ذهنی انما یکون من معرفه متقدمه الوجود، بعضها تحتاج من الضروره إلی ان تتقدم فتتصور أنها موجوده و بعضها الأولی أن نفهم فیها علی ماذا یدل القول» (منطق ارسطو، 2/ 329ـ330) می‌توان مفهوم تصور و تصدیق و تقسیم علم به این دو قسم را استفاده کرد. از جمله مسائل قابل توجه در بحث تصور و تصدیق، واژه‌های مختلفی است که در مقسم آن به کار رفته است پاره‌ای از این واژه‌ها عبارت‌اند از: معارف (المنطقیات، 1/266)، معرفت(همان، 329؛ النجاه، 7)، علم (عیون المسائل، 65؛ الاشارات، 133)، علم حصولی (شرح الرساله المعموله، 92)، علم حصولی حادث (همان، 93ـ94)، علم حادث(همان؛ رساله التصور و التصدیق، 46 ـ 47) و علم حصولی انفعالی (همان)، علم متجدد (شرح التلویحات، 4 ؛ الرساله المعموله، 92؛ شرح حکمه الاشراق(شهرزوری)، 38)، اشیای موجود در اوهام و أذهان ما (منطق المشرقیین، 9) ادراک حقیقت (کتاب المحصل، 81)، حصول صورت شیء در عقل یا ذهن (الجوهر النضید، 300؛ قواعد المرام، 21). ( النجاه، المنطق، 7؛ التحصیل، 4؛ البصائر، 26) 4) التصور هو حصول صوره شیء ما فی الذهن مثل ما اذا کان له اسم فنطق به، تمثل معناه فی الذهن، مثل تمثل معنی المثلث أو الانسان فی الذهن دون ان یقترن به حکم بوجودهما أوعدمهما او وجود حاله أو عدمها لهما، فانا قد نشک فی وجود شیء او عدمه فیحصل فی ذهننا المعنی المفهوم من لفظه."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.