خلاصه ماشینی:
نویسنده، پس از معرفی اجمالی پلورالیسم، در رابطه با نجات انسان سه دیدگاه انحصارگرایی، کثرتگرایی، و شمول گرایی رامطرح نموده سپس دیدگاههایی را درباره کثرت گرایی دینی آورده آن گاه پرسشهایی را برای شناخت دیدگاه قرآن طرح میکند: 1- قرآن کدامیک از سه دیدگاه یاد شده را میپذیرد؟ 2- آیا داوری قرآن نسبت به ادیان توحیدی و شرکآمیز یکسان است؟ 3- علت تفاوت گذاشتن میان اهل کتاب و مشرکان چیست؟ 4- علت ترجیح اسلام بر سایر ادیان چیست؟ 5- آیا دین دو بخش گوهر و پوسته دارد؟ 6- گوهر دین چیست؟ 7- آیا اسلام در آیات قرآن ناظر به دین پیامبر خاتم است یا به معنای لغوی و عام؟ 8- دعوت اهل کتاب به هماندیشی در برخی آیات به چه معناست؟ 9- آیا در متون دینی تأییدی بر مبانی پلورالیسم دینی وجود دارد؟ 10- آیا میتوان تنوع شرایع را با یکی از نظریههای پلورالیسم توضیح داد؟ 11- چه معیاری برای حقانیت انحصاری اسلام وجود دارد؟ 12- آیا رستگاری در گرو یافتن تمام حقیقت است یا خیر؟ 13- آیا آموزههای اعتقادی نسبت به احکام از اهمیت ذاتی برخوردار است؟ 14- آیاتی که پیروان سایر ادیان را در صورت نپذیرفتن اسلام تهدید میکند چگونه میتوان تفسیر کرد؟ 15- آیا انحصارگرایی به معنای این نیست که اکثریت انسانها پیرو شیطانند؟ 16- آیا پلورالیسم دینی با آیات جهاد و امر به معروف ناسازگار است؟ 17- آیا سکولاریسم بعنوان فرایند اعتقاد به پلورالیسم، از نگاه قرآن پذیرفته است؟ 18- آیا آیاتی که مؤمنان را به اخلاص در اندیشه و عمل فرامیخواند دلالت بر امکان دستیابی به حقیقت خالص دارد؟ 19- سر کثرت ادیان و مذاهب چیست؟ کلید واژهها: پلورالیسم در قرآن / انحصار گرایی / شمول گرایی / گوهر دین / پلورالیسم دینی / سکولاریسم /تکثر ادیان.