Skip to main content
فهرست مقالات

طراحی مسیر راه آهن و مترو

نویسنده:

(4 صفحه - از 48 تا 51)

کلید واژه های ماشینی : طراحی مسیر راه‌آهن و مترو، ریل، شیب، مقاومت، طراحی قوس‌های مسیر راه‌آهن، حرکت قطار، بانداژ، قوس‌های مسیر راه‌آهن، سرعت، کتاب

خلاصه ماشینی:

"در بخش دیگری از این فصل به معرفی ابزارهای مسیر یابی یعنی‌ نقشه‌های توپوگرافی،عکس‌های هوایی،نقشه‌های زمین‌شناسی و جنس‌ خاک،نقشه‌های منحنی‌های همباران و پیمایش زمین می‌پردازد که دسترسی‌ به داده‌های فنی مورد نیاز برای تعیین نقاط اجباری(در شهرها و مکان‌هایی‌ که مسیر باید در آنها بگذرد)،و بهبود فرم هندسی مسیر را امکانپذیر می‌سازد. با استفاده از این تئوری می‌توان حداکثر شتاب‌ جانبی دایره چرخشی را برحسب سرعت و طول موج جابجایی و دامنه‌ جابجایی جانبی بدست آورد و برای سهولت عبور بوژی از قوس‌های با شعاع کم،اقدام به ایجاد اضافه پهنای خط می‌نمایند. در مورد قوس‌های ساده به‌ دلیل آنکه ویژگی‌های مربوطه در اغلب کتاب‌های راهسازی ارائه شده‌ است،نویسنده محترم به مختصر توضیحی بسنده نموده و هیچ اشاره‌ای‌ به مقادیر حدی شعاع قوس برحسب مناطق مختلف(دشت،تپه‌ماهور، کوهستانی)،نوع خطوط(اصلی،فرعی،مترو)و نوع بهره‌برداری نکرده‌ است. در این مبحث به محاسبه مقادیر بر بلندی و اجرای آن در قوس‌های پیوسته پرداخته و در انتها فلوچارتی‌ برای طراحی قوس‌های پیوندی همچنین فلوچارت طراحی بر بلندی‌ قوس‌ها ارائه شده است. کتاب«طراحی مسیر راه‌آهن و مترو»کتابی است آموزشی در زمینه مهندسی راه‌آهن ذکر اصل کلمات در کنار اصطلاحات ترجمه شده،ارائه فرمول‌ها،نمودارها و نیز تمرین‌های آخر هرمبحث،که کاربرد فرمول‌های ارائه شده را نشان‌ می‌دهد،از ویژگی‌های بارز این کتاب است. عنوان کتاب«طراحی مسیر راه‌آهن و مترو»می‌باشد اما در متن هیچ‌ اشاره‌ای به موضوع مترو نشده است در حالیکه خطوط مترو به دلیل احداث در شهرها محدودیت‌های سرعت عبوری،طول قوس پیوندی،دور،شیب طولی و غیره مخصوص به خود را دارا می‌باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.