چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر ارزیابی واکنش و رضایت بیماران روانپزشکی مراکز سلامت روان جامعه نگر از نقش رابط درمان و پی گیری های تلفنی در مدل درمانی مراقبت مشارکتی بود.
روش: در این پژوهش توصیفی، از میان 991 بیمار شناسایی شده در مراکز سلامت روان جامعه نگر منطقه 16 تهران، از بهمن 1389 تا فروردین 1391، تعداد 131 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند و در مورد رضایت از شیوه برخورد و ارائه خدمات رابط درمان مورد بررسی قرار گرفتند. بررسی ها به صورت تلفنی و به وسیله روان شناس انجام شد. تحلیل یافته ها به روش آمار توصیفی انجام شد.
یافته ها: از پی گیری های انجام شده، 6/75 درصد آزمودنی ها به تلفن رابط درمان پاسخ دادند و از این افراد 6/94 درصد از تماس های تلفنی و نقش رابط درمان رضایت داشتند.
نتیجه گیری: رابط درمان می تواند پذیرش و رضایت بیماران از فرایند درمان را افزایش دهد.
Objectives: This study was conducted to evaluate patients satisfaction of case managers’ performance and their telephone follow-up based on the collaborative care model in Community Mental Health Center (CMHC).
Method: For conducting current descriptive study، out of 991 subjects، 131 were randomly selected and investigated for their satisfaction of case managers’ behavior and service. Investigations were carried out by psychologist using telephone contact method. The data were analyzed by descriptive method.
Results: Of all follow-ups، %75.6 of examinees answered to the case managers telephones and from these people، 94.6% were satisfied of telephone contacts and case managers’ performance.
Conclusion: Case manager could improve patients’ acceptance and satisfaction of treatment process.