چکیده:
تحقیق حاضر به بررسی آسیب شناسی تربیت دینی دانش آموزان دورة متوسطه از دیدگاه مدیران و
دبیران دینی در شهر قم پرداخته است . روش ها، محتوای تربیت دینی و همچنین جو کلی حاکم بر
آموزشگاه و هماهنگی بین خانه و مدرسه چهار حیطة اصلی تحقیق در آسیب پذیری تربیت دینی
دانش آموزان مورد بررسی قرار گرفتند . روش تحقیق توصیفی (پیمایشی) بود . جامعة آماری تحقیق
شامل کلیة مدیران و دبیران دینی دورة متوسطة شهر قم بودند . حجم نمون ه با استفاده از جدول
مورگان شامل ( 196 نفر دبیر دینی و 102 نفر مدیر ) تعیین گردید . ابزار تحقیق پرسشنامة محقق
ساخته بود که حیطه های مورد نظر تحقیق را پوشش می داد که روایی محتوایی آن به تایید
t تگ گروهی و t صاحبنظران حوزة روش شناختی رسیده بود . آزمون آماری مورد استفاده شامل
مستقل بود.
بر اساس تجزیه و تحلیل داده و بر مبنای نتایج حاضر مشخص گردید که از نظر دبیران دینی
آسیب پذیری دانش آموزان به ترتیب شامل ناهماهنگی بین آموز ه های دینی آموزشگاه و خانواده، نوع
محتوا و متون دینی، روش های تربیت دینی و جو کلی حاکم بر آمو زشگاه بود . بر اساس نظرات
مدیران مدارس این اولویت به ترتیب زیر بود : ناهماهنگی بین آموزه های دینی آموزشگاه و خانواده،
نوع محتوا و متون دینی، جو کلی حاکم بر آموزشگاه و روش های تربیت دینی.
خلاصه ماشینی:
"اگر چه در دوران حیات حضرت امام خمینی(رحمه الله)عظمت و سربلندی انقلاب اسلامی آوازه جهانی یافت و پس از ارتحال ایشان گمان میرفت که با خاموش شدن این چراغ فروزان،از عزت و سربلندی نظام کاسته شود و اسلام خواهی مردم فروکش کند و بزعم بعضی از ساده اندیشان و کج فهمان داخل کشور که تصور میکردند دوران اندیشههای امام سپری شده و باید به تفکر و اندیشه دیگری رجوع کرد،لیکن با وجود تدبیر و هوشمندی رهبر بزرگوار انقلاب که از مشخصات همیشگی ایشان،توجه دادن به راه امام و اندیشه امام است و با بیان آن تعبیر بلند که فرمودند:«هدف امام هدف ما،راه امام راه ما رهنمود او مشعل فروزان این انقلاب و آینده کشور خواهد بود»،خوشبختانه آن گمانها،تصورات و کج فهمیها کمرنگ شد و امروزه در دهه سوم انقلاب اسلامی،به ویژه پس از حماسه دوم خرداد(1376)که به تعبیر رهبر بزرگوار انقلاب «آغاز دوران جدید و درخشان انقلاب اسلامی است»،نگاهی همه جانبه و رویکردی جامع به افکار،اندیشهها،منش و سلوک امام در جامعه آغاز شده است و البته باید سعی شود که این رویکرد جامع علاوه بر افکار و اندیشهها،به عمل نیز راه پیدا کند و تدابیری شود که زنده نگه داشتن«اندیشه»،«افکار»،«منش»و«سلوک»امام به طور یکپارچه در سر لوحه برنامهها قرار گیرد.
هر چند تلاشهای ارزشمندی در این زمینه،در سالهای اخیر صورت گرفته ولی به نظر میرسد این تلاشها،بیشتر لایههای سطحی موضوع را کاویده است و البته مجموعه حاضر نیز از این امر مستثنی نیست اما به جهت آن که رسالت این مرکز،بیشتر به نهاد آموزش و پرورش رسمی محدود میشود و به جهت لروم آشناسازی برنامهریزان، کارشناسان،مدیران،معلمان و مربیان نظام آموزش و پرورش با اندیشههای والای تربیتی حضرت امام(رحمه الله)،کوشیدیم تا به قدر وسع خویش و در فرصتی کوتاه،مجموعه حاضر را فراهم سازیم."