چکیده:
رشد انسان در گروه شناخت واقعیت هاست . آدمی در پرتو شناخت، راه بهر ه برداری از امکانات و
نیروهای درونی خود و جهان را می آموزد و زندگی را بر اصول منطقی استوار می کند . او می تواند با
مدیریت بر روح و جان خویش مشکلات را یکی پس از دیگری از سر راه بردارد.
بی شک دنیای امروز دنیای سازمان هاست و متولیان این سازمان ها انسان ها هستند. افرادی که دارای
نگرش سیستمی هستند، جامعه را تنی واحد می دانند که هر حرکت خلاف نظام و قراردادهای
اجتماعی اولا باعث به هم خوردن دیگر نظام های اجتماع می گردد، و ثانیا به نوعی حاصل این عمل
نابهنجار به خود آنها برخواهد گشت.
هر سیستم و از جمله انسان به مثابه یک سیستم همواره در جریان عملکرد خود، بی اراده ضد حیاتش
را در درون خویش پرورش می دهد. برای جلوگیری از زوال سیستم لازم است به میزان آنتروپی مثبت
ایجاد شده، آنتروپی منفی به سیستم وارد کرد، تا تعادل حاصل شود . این پژوهش قصد دارد از نگاه
تعالیم دینی، عوامل تاثیرگذار بر عملکرد فرد را بازگو نماید.
خلاصه ماشینی:
"با ملاحظه محتوای این فرازها،مشخص میشود که در نظام تربیتی حضرت امام(رحمه الله)زن در خانواده و اجتماع،جایگاه رفیع و والایی را به خود اختصاص داده است؛به عبارت روشنتر،زن از دیدگاه ایشان،مربی و تعلیم دهنده جامعه است و باید اولا به گونهای تربیت شود که بتواند نقش خود را از استعداد به فعلیت برساند و به بعد آموزشی و تربیتی او در عرصه خانواده، بیشتر از نقشهای دیگرش توجه شود.
نقش معلم در تربیت دینی حضرت امام خمینی(رحمه الله)بارها بیان فرمودهاند که با توجه به نقش اساسی معلم در تربیت نسل جوان کشور،این معلمین هستند که میتوانند با تعلیم و تربیت سازنده خود،در آینده زمام امور کشور را به نسلی بسپارند که از لحاظ معیارهای اسلامی در حد قابل قبولی است:ایشان میفرماید: «پیشرفت هر کشوری،عقب ماندگی هر کشوری،باز به دست همین معلم است،معلم است که با ساختن خود،افراد کشور را پیش میبرد و معلم است که اگر خدای ناخواسته،برای او انحراف حاصل شود کشور را خراب میکند»(پیام به مناسبت آغاز سال تحصیلی،1360/6/31).
پس از طرح اجمالی دیدگاههای موجود درباره نقش معلم،اینک پرسش اساسی آن است که با توجه به بروز انقلاب اسلامی و ایجاد تغییرات اساسی در جامعه و پیدایش نظام سیاسی جدید بر اساس اندیشه سیاسی امام خمینی(رحمه الله)،چه انتظارات سیاسیای از معلمان وجود دارد؟آیا آنان تنها ابزارهایی ایدئولوژیک در جهت حفظ وضع موجودند،یا باید در ایجاد تغییر و تحولات سیاسی-اجتماعی مورد نظر نیز کوشا باشند؟در این رابطه،نقش معلمان در تربیت سیاسی دانشآموزان چگونه ارزیابی میشود؟ پاسخ به این پرسشها،مستلزم بررسی اجمالی اندیشه سیاسی و نقش معلم از دیدگاه امام خمینی(رحمه الله)خواهد بود."