Skip to main content
فهرست مقالات

نقدی بر اندیشه ایکاف

نویسنده:

(4 صفحه - از 37 تا 40)

کلید واژه های ماشینی : ایکاف ،کتاب بازآفرینی سازمان ،سازمان قرن بیست ،سیستم‌ها ،سیستم‌های جبری ،بازآفرینی سازمان ،قرن بیست ،جبری ،کتاب بازآفرینی ،جاندار ،سیستم اجتماعی ،غیرهدفمند ،یکمی ،انواع مدیریت ،سازمان‌های قرن ،بیست ،ماهیت سیستم‌ها ،ماهیت سیستم ،اجزاء و کل ،سیستم جاندار ،سیستم‌های اجتماعی ،هدف‌مند ،سیستمی از ایده‌ها ،جدید ،سده بیست ،الگوی سازمانی جدید ،هدف‌مند بودن اجزاء ،بررسی ماهیت ،نشان می‌دهد

خلاصه ماشینی:

"چگونه این فرض‌ می‌تواند درست باشد؟به عبارت دیگر چرا بررسی ماهیت و انواع سیستم‌ها و مدیریت برای طراحی سازمان می‌تواند زمینه مؤثری باشد؟ یکی از دلایلی که چارچوب کتاب ایکاف را به بحث سیستم‌ها کشانده می‌تواند،دانش فلسفی ایکاف باشد و یا شاید،گردآوری کردن‌ مجموعه مباحث این کتاب از نشریات مختلف باعث چنین ترکیب و ساختاری شده است چرا که محتوای این کتاب پیش از این توسط ایکاف‌ طی مقالاتی در مجلات علمی منتشر شده است و او به پردازش آنها پرداخته است. یا لااقل می‌توان گفت که همواره ذهن ما چنین پردازش شده که‌ مدیریت اثر بخش،مستلزم«چاره بنادین‌ dissolution بی‌سامانی‌هاست» سازمان-به عنوان یک سیستم اجتماعی- مجبور است که‌ از دیگر سیستم‌های جبری(ماشین)، جاندار(انسان)و زیست‌محیطی(محیط کار) استفاده کند کتاب بازآفرینی سازمان‌ها نشان می‌دهد «ایکاف»از«زمینه مورد نظر خود» به«نتایجی»مانند تقسیم‌بندی سازمان‌ها یا ویژگی‌های سده 21 نرسیده است «غیر جاندار»را«غیر هدفمند»بدانیم و باور داشته باشیم که پاندول ساعت‌ بدون هیچ هدفی این طرف و آن طرف می‌رود!تا چند سال پیش هرگز به‌ خلاف این گفته فکر نمی‌کردیم ولی آیا امروز نباید به صحبت و سقم آن شک‌ وارد کرد؟و آیا جواب منفی در برابر این سؤال،به معنی وجود«پارادایم»بر ذهن‌ و تحلیل ما نیست؟و آیا اصولا این گفته درست است که ما مجبوریم در سده‌ بیست و یکم ره بازنگری همه آموخته‌ها بپردازیم تا بتوانیم به«بازآفرینی‌ سازمان»اقدام کنیم؟ برای تنویر موضوع ویژگی غیر هدفمند بودن اجزاء و کل سیستم‌های‌ جبری(ماشین)را برخلاف اندیشه ایکاف،مورد بحث قرار می‌دهیم:«اجزاء و کل سیستم‌های جبری«هدفمند»هستند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.