چکیده:
نگاهی به تاریخ اندیشه اجتماعی حکایت از وجود سه سبک اصلی زندگی دارد.نخست، سبک رهبانیت یا تارک دنیائی که معتقد است دنیا محمل تخریب هویت و شخصیت انسان است و جائی است که انسان را به بند می کشد و مانع رشد و سعادت و تعالی انسان می شود؛ بنابراین برای مبارزه با دنیا باید از ازدواج، قبول مسئولیت و هرگونه تعهد اجتماعی بگریزیم و در چله نشینی تلاش کنیم تا جان و روح ما به تعالی دست یابد. دوم، سبک فلسفی کامجویانه از دنیا، که هیچگونه اعتقادی به آخرت ندارد و صرفا کامجوئی از دنیا مدنظر او است. در این دیدگاه تمامی حیات و زندگی در بهره وری از این دنیا خلاصه شده و پس از مرگ، انسان به فنا می رسد. سوم، دیدگاه اسلامی که دو وجه دنیا و آخرت را تواما مدنظر دارد. بر این اساس به همان نسبت که نیاز های دنیوی بشر مورد توجه است، آخرت انسان نیز اهمیت دارد. انسان در این دیدگاه مسئولیت پذیر و در چهار جهت به خدا، به خود، به مردم و به ساختار طبیعت پاسخگو است. این مقاله بر آن است تا نگاهی مقدماتی به حقوق و تکالیف انسان مطابق آموزه های دینی افکنده و ضمن نقد ظریف دو سبک قبلی زندگی، بر مفیدیت سبک زندگی اسلامی تاکید گذارد.
A glance at the history of social thought suggests that there are three main patterns of lifestyle. First، monasticism according to which the world is a place where human identity and personality are destroyed and he is impeded from achieving growth، prosperity and sublimity. Therefore، human being should avoid any kind of social commitment and responsibility، such as marriage، in this material life، and try to achieve spiritual sublimity in isolation. Second، the philosophical lifestyle of pleasure that has no belief in the hereafter and seeks mere pleasure in the material world. According to this belief، human life is limited to worldly pleasure and human soul vanishes after death. Third، the Islamic lifestyle that emphasizes equally on two dimensions of the world and hereafter. According to this view، worldly needs of human are as important as his afterlife. Human responsibility has four dimensions: God، slelf، people and the nature. The present paper is an attempt to study the rights and duties of human based on Islamic teaching، criticizing the two above-mentioned lifestyles، and emphasizing the value of Islamic lifestyle.