خلاصه ماشینی:
"با توجه به اینکه اکثر تونلها در تودههای سنگی حفر میشوند، آگاهی از خواص مهندسی سنگها و به ویژه مقاومت آنها برای تحلیل پایداری تونل و طراحی سیستم نگهداری ضروری است.
وضعیت تنش در تونلهای مختلف در فصل چهارم کتاب،با فرض متجانس و همسانگرد بودن سنگه و حفر تونل با شکل هندسی مشخص مورد بررسی قرار گرفته است ولی در عمل نه تنها نمیتوان همه سنگها را متجانس و هماهنگ فرض کرد بلکه شکل تونلها نیز با شکلهای هندسی کاملا منطبق نیست.
-شکستگی تودههای سنگی اطراف تونلها در نتیجه تاثیر تنشهای خیلی زیاد بر آنها -حرکت و ریزش قطعات بزرگ سنگ در نتیجه وجود ساختارهای زمینشناختی(ناپایداری ساختاری) -ترکیب شکستگیهای ناشی از تنشهای القایی و ناپایداری ساختاری -ناپایداری ناشی از سایر عوامل مانند نیروهای لرزهایـ بررسی وضعیت پایداری یک تونل ممکن است بیانگر این باشد که نیازی به نصب سیستم نگهداری نیست و یا بالعکس هرچه سریعتر باید سیستم نگهداری موقت وجود دارد که موضوع اصلی فصل ششم کتاب به شمار میرود،شکستگی سنگها،بلوکها و کوههای سنگی و بررسی پایداری آنها،تیرهای سنگی،برآورد زمان پابرجایی و بهینهسازی مشخصات تونل برای جلوگیری از ناپایداری ازجمله مباحث مطرح شده در این فصل هستند.
قبل از حفر یک سازه زیرزمینی،اطلاعات مناسبی برای طراحی روش اجرا و سیستم جمعآوری میشود ولی این اطلاعات معمولا کافی نیست و باید با استفاده از روشهای مشاهدهای سیستم نگهداری پیشبینی شده را ارزیابی کرد و پس از انجام اصلاحات لازم آن را برای کل سازه زیرزمینی تعمیم داد."