چکیده:
مقاله حاضر با هدف بررسی ارتباط سرمایه فکری با عملکرد سازمانی انجام گرفته است. این تحقیق از لحاظ هدف یک تحقیق کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها از نوع پیمایشی میباشد. پس از مطالعه پیشینه موضوع و بررسی الگوهای موجود در مورد سرمایه فکری و عملکرد سازمانی و شکلگیری چارچوب نظری، متغیرهای مهم تحقیق شناسایی و مدل مفهومی و فرضیات تحقیق مشخص گردید. برای اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه استفاده گردید. نمونه مورد مطالعه در این تحقیق شامل 118 نفر از کارکنان وزارت امور اقتصادی و دارایی بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردید. نتیجه آزمون فرضیات تحقیق به کمک مدلسازی معادلات ساختاری نشاندهنده ارتباط معنادار مولفههای سرمایه فکری (سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه ارتباطی) با عملکرد سازمانی میباشد. در نهایت، بر اساس نتایج بهدست آمده پیشنهادات و راهکارهایی به وزارت امور اقتصادی و دارایی و محققان بعدی ارائه گردید.
خلاصه ماشینی:
در نظـر گرفتـه شـد، بنـابراين در ايـن تحقيـق تلاش مي کنيم تا رابطه بين سـرمايه فکـري و عملکـرد سـازماني را در وزارت امـور اقتـصادي و دارايـي بررسي نماييم ، بنابراين در اين فصل به تفصيل مطـالبي در خـصوص کليـات تحقيـق شـامل بيـان مـسئله ، اهميت موضوع ، سؤالات ، فرضيات و اهداف تحقيق و قلمرو تحقيق ارائه مي گـردد و در نهايـت بـا ارائـه تعاريف واژه هاي تحقيق و چارچوب نظري و مدل تحقيق مطالب فصل به پايان مي رسد.
ايـن پژوهشگر که خود کارمند آن وزارتخانه مي باشد در نظر دارد بررسي نمايد که چـه رابطـه اي ميـان سـرمايه فکري و عملکرد سازماني در وزارت امور اقتصادي و دارايي وجود دارد؟ در اين پژوهش ، سـرمايه فکـري شامل اجزاي (سرمايه انساني ، سرمايه ساختاري و سرمايه ارتباطي ) به عنوان متغير مستقل و عملکرد سـازماني به عنوان متغير وابسته به کار رفته است .
انجام اين تحقيق در وزارت امور اقتصادي و دارايي از چند جهت مي تواند اهميت داشته باشد: - اطلاع رساني به مديريت و تسهيل در فرايند مديريت و نيل به اهداف سازماني - کمک به تصميم گيري هاي دقيق و کارامد - تأمين رضايت کارکنان و مراجعان وکمک به بهبود عملکرد سازمان - بهبود کيفيت خدمات ارائه شده توسط سازمان ٤.
بونتيس به وجود روابط متقابل ميان اجزاي سرمايه هاي فکري معتقد است ، بـه ايـن صـورت کـه حتي اگر يک سازمان داراي سرمايه انساني مناسبي باشد و يـک سـرمايه سـاختاري مناسـبي نداشـته باشد نمي تواند از دانش قرار گرفته شده در افراد خود استفاده کند و به تبع نيز نمـي توانـد بـه سـرمايه مشتري خود پاسخ مناسبي دهد.