چکیده:
در این مقاله عوامل موثر برتقاضای خودروی پراید در ایران، در چهارچوب الگوی سیستم تقاضای تقریبا ایده آل (AIDS)با استفاده از روش رگرسیون های ظاهرا نامرتبط(SUR)،در دوره زمانی 1388-1383 با داده های سری زمانی ماهیانه با 60 داده سری زمانی بررسی شده است. همچنین با معیار کلاس بندی، خودروهای ساخت داخل تفکیک شد و خودروهای همگن به عنوان جانشین در کنار خودروی پراید قرار گرفت. نتایج نشان می دهد کشش قیمتی بلندمدت و کوتاه مدت خودروی پراید منفی و به ترتیب 2/59-و2/46-است.کشش درآمدی بلندمدت و کوتاه مدت خودروی پراید مثبت و به ترتیب 4/06 و 4/32 است.نتایج کشش های متقاطع نشان می دهد، خودروی پراید با خودروهای کلاس 1600 و خدمات حمل و نقل عمومی رابطه جانشینی و با بنزین و سایر کالاها و خدمات رابطه مکملی دارد. پیش بینی انجام شده در دوره 1391-1389 نشان می دهد سهم بودجه خودروی پراید در بودجه کل خانوارها روندی کاهشی داشته و تقاضا برای این خودرو به مرز اشباع نزدیک شده است.
The purpose of this paper is to investigate factors that affect the PRIDE automobile demandin Iran. We used Almost Ideal Demand System (AIDS) model and Seemingly Unrelated Regression (SUR) method in the period of 2004-2008 monthly. Results indicate that the price elasticity of PRIDE is -2.59 and -2.46 in long-run and short-run، respectively. The income elasticity of PRIDE is 4.06 and 4.32 in long-run and short-run، respectively. In addition results show that PRIDE automobile is substitutable with 1600cc automobiles and public transportation، and complementable with petrol and other cars. Also، forecasting results show the share of PRIDE automobile in households' expenditure will decrease during 2010-2012. Therefore PRIDE automobile demand comes near to the saturation point.