چکیده:
روند فزآینده مصرف انرژی کشور بویژه مصرف لجام گسیخته بنزین طی سالهای اخیر، مدیران ارشد نظام را با چالشهای متعددی روبهرو ساخته است.علیرغم برنامهریزیها و اقدامات به عمل آمده در ارتباط با تولید و افزایش ظرفیت پالایشی کشور،مصرف بنزین چنان رشدی را تجربه نموده که پر نمودن خلاء میان تولید داخلی و مصرف بیرویه در کشور با وردات جبران گردیده است. برخورد با این چالش،نیازمند شناخت ریشههای ایجاد آن و برنامهریزی جهت حذف آن میباشد در این مقاله به دنبال آن هستیم تا با ریشهیابی برخی تنگناها،رویکردی مناسب جهت برخورد با این معضل ارائه نماییم.
خلاصه ماشینی:
"داخلی و مصرف بیرویه در کشور با وردات جبران گردیده است.
درمییابیم که برنامهریزی تولید داخلی هیچگونه هماهنگی با این مصرف لجام گسیخته
برگرفته از کتاب بنزین،چالشها و راهحلها،محمد آقائی تبریزی،موسسه مطالعات بینالمللی انرژی،1385 برای تولید این فرآورده و عرضه آن،بنا به دلایل اقتصادی،و نیز ایجاد بحرانهای
است شاخصهای شفافی در این زمینه مشخص گردند و برنامههای مبتنی بر آن با
این مورد،ماده 5 لایحه برنامه سوم توسعه است که در سند مصوب نهایی،این ماده مهم
بنزینسوز در کشور،میزان تولید و ورود خودروهای جدید به چرخه حملونقل کشور در پنج سال گذشته به مرز 5/3 میلیون دستگاه رسید که نزدیک به 1 میلیون آنها در
سال 84 تولید و وارد چرخه حملونقل کشور گردیده است.
وارداتی،فضای رقابتی در این زمینه ایجاد نمیشود و صنعت خودروی کشور در مورد
اصلاح کیفیت موتور خودرو و کاهش میزان سوخت مصرفی آن فراهم گردیده است که
بخش دولتی،توسعه و افزایش ظرفیت تولید و اصلاحات پالایشگاهی در قالب استفاده از منابع محدود تخصیص یافته از سوی شرکت ملی نفت ایران،توسط شرکت ملی پالایش
کردن 5/8 میلیارد دلار یارانه بنزین تولید داخلی،در ازای مصرف پیشبینی شدهء سال
جاری به میزان 74 میلیون لیتر در روز،میزان یارانه بنزین در کشور در مجموع بالغ بر
این مبلغ بخشی از 35 میلیارد دلار یارانه مجموع فرآوردههای نفتی پالایشگاهی
حالی است که یارانه بنزین به دلیل قیمت فروش داخلی آن کمتر از نفت گاز و نفت
ناهنجار و بارز عدم مدیریت مصرف انرژی را نمایش میدهد و ادامه روند موجود،صرفا
در این میان حدود 5/14 میلیارد دلار در سال جاری فقط به یارانه بنزین اختصاص"