چکیده:
این مقاله با بررسی چشماندازهای بلندمدت تقاضای بنزین تا سال 1400 در سناریوهای
گوناگون، کاهش مصرف بنزین را در دوره فوق باوجود مترو و میزان صرفهجویی ناشی از آن
بررسی میکند.بررسی فوق نشان داد تا سال 1400 مصرف روزانه بنزین در حالتهای مختلف
در محدوده 27 میلیون تا 32 میلیون لیتر قرار خواهد گرفت.محاسبات مقاله فوق نشان داد
که میزان صرفهجویی ناشی از کاهش مصرف بنزین میتواند همه هزینههای راهاندازی و
بهرهبرداری مترو را پوشش دهد.مقاله نتیجه میگیرد که مصرف بنزین در کشور طی
سالهای آتی روندی افزایشی خواهد داشت، ازاینرو در راستای کاهش مصرف آن، باید
سامانه متروی شهری علاوه بر شهر تهران در سایر شهرهای کشور نیز راهاندازی شود.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به برآورد سهم 24 درصدی شهر تهران از مصرف کل کشور(سناریوی یک)و لحاظ تعداد سفرهای مترو تا سال 1400 و همچنین کاهش مصرف 58/لیتری در هر سفر درون شهری با مترو و منظور کردن 20 سنت برای هر لیتر بنزین صرفهجویی شده میتوان به صورت کامل وضعیت سناریوی دو اعم از مصرف و صرفهجویی توسط مترو را در جدول 6 مشاهده نمود.
با توجه به سهم 24 درصدی شهر تهران از مصرف کل کشور(سناریوی یک)و لحاظ کردند تعداد سفرهای مترو تا سال 1400 و همچنین کاهش مصرف 58/لیتری در هر سفر درون شهری با مترو و منظور نمودن 20 سنت برای هر لیتر بنزین صرفهجویی شده میتوان به صورت کامل وضعیت سناریوی سه اعم از مصرف و صرفهجویی توسط مترو را در جدول 8 نشان داد.
براساس محاسبات صورت گرفته در سناریوهای قبلی و جدول 10 مشاهده میشود که سامانه حملونقل شهری(مترو)در شهر تهران در صورت گسترش میتواند در مجموع دوره زمانی 1380 الی 1400، 95/1 میلیارد دلار صرفهجویی ناشی از کاهش مصرف بنزین ایجاد کند که ارزش حال این رقم با نرخ تنزیل 10 درصد در سال، در حدود 5/637 میلیون دلار خواهد بود.
در سناریوی دو که فروض آن مبتنی بر آمارهای اعلام شده از سوی دستگاههای دولتی کشور است مشخص گردید که مصرف بنزین در تهران در سال 1400 معادل 9/33 میلیون لیتر در روز خوهد بود که با توجه به کاهش 21/2 میلیون لیتری که توسط مترو صرفهجویی میشود کل مصرف روزانه تهران به عدد 7/31 میلیون لیتر در روز خواهد رسید."