Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی محتوای مناسب برای تربیت جنسی در مدارس از دیدگاه والدین، معلمان و دانش آموزان

نویسنده: ؛

پاييز 1383 - شماره 8 (48 صفحه - از 11 تا 58)

کلید واژه های ماشینی : تربیت جنسی ،جنسی ،تربیت جنسی در مدارس ،غریزه جنسی ،اخلاق جنسی در نوجوان ،تربیت جنسی در اسلام ،آموزش جنسی ،غریزه ،اخلاق جنسی در اسلام ،تعدیل غریزه جنسی ،تربیت جنسی در کتب ،دیدگاه اسلام ،غریزه جنسی در اسلام ،زمینه تربیت جنسی ،افراد نمونه تحقیق ،غریزه جنسی در کتب ،اخلاق جنسی ،آموزش جنسی در مدارس ،آموزش اخلاق جنسی ،دیدگاه اسلام در زمینه ،دیدگاه افراد نمونه تحقیق ،کتب درسی ،دانش‌آموزان پسر دختر ،دختران در کتب درسی ،بلوغ جنسی ،نمونه تحقیق ،اسلام در کتب درسی ،مسایل جنسی ،والدین مرد زن ،معلمان مرد زن

در میان مشکلات و معضلات متعدد این عصر، مشکل روابط ناهنجار جنسی، بی‌تردید یکی از مسایلی است که حیات بشر را با چالشی جدی مواجه ساخته است. بسیاری از جوامع، در قرن حاضر، دچار بحران جنسی شده‌اند؛ بحرانی که متأسفانه هر روز به عمق آن افزوده می‌شود و دورنمای تداوم نسل بشر و حیات جنسی سالم او را به مخاطره انداخته است. شاید بخش مهمی از این نابسامانی، ناشی از فقدان معنویت و نادیده گرفتن تعالیم آسمانی و دینی در این زمینه باشد. در این میان، توجه به تعالیم حیات بخش اسلام، می‌تواند بشر را برای نجات از این منجلاب مدد رساند. اگر چه فقهای اسلامی در این باب زحمات زیادی متحمل شده‌اند، اما تاکنون برای ایجاد محتوای مناسب، عملیاتی و در خور فهم کودکان و نوجوانان کمتر تلاش شده است. تحقیق حاضر تلاشی در این جهت است. در این تحقیق، پس از مطالعه و جمع‌آوری دیدگاه اسلام در زمینه تربیت جنسی از متون دینی، رئوس پیشنهادی برای تربیت جنسی در قالب پرسش‌نامه تدوین شده است. برای این منظور، سه نوع پرسش‌نامه (پرسش‌نامه مخصوص دانش‌آموزان، والدین و معلمان)، پس از اطمینان از اعتبار و روایی آنها، تدوین و بین افراد نمونه تحقیق، که بالغ بر 780 نفر بودند، توزیع شد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که از مهم‌ترین رئوس مطالب درسی، که سه گروه نمونه تحقیق در مورد آن، بیشترین توافق نظر را برای تربیت جنسی در کتب درسی داشته‌اند، عبارتند از: شیوه‌های کنترل و تعدیل غریزه جنسی، تشریح نکات بهداشتی در سنین بلوغ، تأثیر دوست در سلامت یا سقوط اخلاق جنسی در نوجوانان و آگاهی از خطرات و امراض جنسی.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.