Skip to main content
فهرست مقالات

جنسیت در تربیت اسلامی

نویسنده:

(34 صفحه - از 59 تا 92)

کلید واژه های ماشینی : جنسیت، جنسی، تربیت، روح، انسان، تفاوت‌های جنسیتی، اجتماعی، زنان، نگرش، بدن، تربیت اسلامی، دینی، تفاوت‌های، جسم، ذات، تفاوت‌های جنسی، مردان، اعتبار تفاوت‌های جنسیتی، سنتی، اعتبار تفاوت‌های جنسی، نقش اجتماعی، اعتبار، نگرش سنتی، حقیقت، نقش، علایق، آموزش، رفتار، ذات انسان، فرصت‌های

خلاصه ماشینی: "به این ترتیب، در حالی که نگرش سنتی تلاش می‌کند با کمک شواهد تجربی درباره ریشه بیولوژیک تفاوت‌های جنسیتی، اعتبار آنها را به اثبات رساند، نگرش جدید سعی دارد با کمک مطالعات تجربی، منشأ تفاوت‌های جنسیتی را از عوامل زیست شناختی - روانشناسی به عوامل جامعه شناختی انتقال دهد و از این طریق، اعتبار آنها را مخدوش نماید و در نهایت با تمهید مقدماتی نظری برای برابری شرایط و فرصت‌های اجتماعی، این تفاوت‌ها را به حداقل رساند، در حالی که نگرش دینی علاوه بر نقض اصالت تفاوت‌های جنسی و در نظر گرفتن اعتبار محدودی برای این نوع تفاوت‌ها، می‌خواهد به وسیله تاکید بر حقیقت یگانه انسانی به عنوان «روح» یا «وجود»، از محدودیت‌های مربوط به شرایط اجتماعی و تفاوت‌های طبیعی برای دستیابی به علایق وجود شناختی عبور کند. از این رو، تصور می‌شود حوزه دخالت عنصر جنسیت در تعلیم و تربیت نیز، به همین حیطه که تدوین مقدمات برای توفیق در زندگی اجتماعی را به عهده دارد، مربوط می‌شود؛ ولی وجهی از تربیت که به طور آشکار یا پنهان به نقش وجود شناختی یادگیرندگان متوجه است، می‌تواند قلمرو برابری یا تعادل فرصت‌های یادگیری باشد،زیرا جنسیت شاگردان، دخالت مستقیم و آشکاری در آن ندارد؛ ولی تفاوت‌های فردی در ویژگی‌های روان شناختی، نظیر ساختار شناختی دانش‌آموزان، میزان هیجان پذیری و روابط عاطفی آنان، دلالت‌های ویژه‌ای برای تنظیم فرصت‌های یادگیری و فعالیت‌های آموزشی در برنامه درسی به همراه می‌آورد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.