Skip to main content
فهرست مقالات

علم سیاست در ایران؛ از بازشناسی تا بازسازی

نویسنده:

(18 صفحه - از 135 تا 152)

کلیدواژه ها : علم سیاست ،بازنگری ،بازشناسی ،بازسازی روش‌شناسی ،نظام دانایی

کلید واژه های ماشینی : علوم سیاسی ،علم سیاست ،علم سیاست در ایران ،اخلاق ،انسان ،اسلامی ،روش ،نظام دانایی ،روش‌شناسی ،حوزه بازسازی علم سیاست ،دانش ،مدرن ،علم سیاست در حوزه علوم ،علوم تجربی ،حوزه روش‌شناسی علم سیاست ،نگرش ،دینی ،علوم تجربی و علوم انسانی ،تناسب ،حوزه علم سیاست ،حوزه علوم اسلامی ،روش و غایت علم سیاست ،علوم سیاسی دانشگاه تربیت‌مدرس تهران ،علم سیاست کارآمدی نظام سیاسی ،قدرت ،ویژگی‌های علم سیاست در دوره ،سیاست کارآمدی نظام سیاسی ایران ،قدرت سیاسی ،شناخت ،تناسب با نظام دانایی

در این مقاله علم سیاست در سه حوزه بازشناسی، بازنگری و بازسازی مورد مطالعه قرار گرفته است. با اشاره‌ای گذرا به حوزه بازشناسی و دسته بندی آن در سه گروه کلاسیک، مدرن و پست مدرن به موضوع، روش و غایت علم سیاست اشاره گردید. در حوزه بازنگری تفاوت رهیافت‌های موجود درباره علم سیاست در ایران و غرب بیان شده و اشاره گردیده که قلمروهای سه گانه موضوع، روش و غایت در علوم سیاسی غربی نمی‌توانند سازگار با خواسته‌های نظام دانایی ما باشند. سرانجام در حوزه بازسازی علم سیاست، ضمن طرح مسأله، پیشنهاداتی در جهت بهبود وضع موجود ارائه شده است.

خلاصه ماشینی:

"روش تفکر انسان در دوره جدید از دو جهت دگرگون شده است: یکی، در روش اخلاقی است، زیرا انسان در گذشته روش اخلاقی داشت، اما انسان جدید روشی علمی و تجربی دارد، حالت تکنیک پیدا می‌کند و قاعده‌ای تکنیکی (قدرت) در خدمت هدف شخصی یعنی نظم قرار می‌گیرد و این قاعده تکنیکی راه را به علم سیاست جدید باز می‌کند هرچند پست مدرن‌ها معتقدند مدرنیته نه تنها انسان را آزاد نکرد بلکه او را بنده تکنیک خود کرد و او را تک ساحتی و بنده ماشین نمود؛ از این‌رو اساس عقل‌گرایی که تکنیک از آن زاییده شده باید از بین برود تا انسان آزاد شود. بنابراین دومین دلیل بر ضرورت توجه به علم سیاست در حوزه علوم اسلامی، استفاده از بحث منطقة‌الفراغ شهید صدر است، زیرا از نظر ایشان، فقه و متون دینی تمام جزئیات را، برای زندگی بشر مطرح نکرده و برخی از امور سیاسی و اجتماعی را به عقل بشر واگذارده است؛ یعنی بعد از مراجعه به ادله درون دینی و روایی و وحیانی، اگر به حکمی الزامی برخورد نکنیم می‌توانیم از خرد جمعی و سیره عقلا استفاده کنیم؛ مضافا بر این‌که خرد جمعی و سیره عقلا از پشتوانه عقلانیت دینی برخوردار است. به تعبیر دیگر، در حوزه علم سیاست که زیرمجموعه علوم انسانی است روش تجربی فاقد اصالت و روش تفسیری دارای اصالت است، زیرا غایت تلاش در روش تجربی ابتنای شناخت بر حس و مشاهده‌گری خواهد بود که مطابق نصوص دینی ذکر شده نمی‌تواند متناسب با نظام معرفتی و دانایی ما باشد مگر این‌که منطقی تفسیری با پشتوانه‌های مستحکم به کمک آن بیاید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.