Skip to main content
فهرست مقالات

قدرت نرم آمریکا و ایران

نویسنده:

ISC (10 صفحه - از 49 تا 58)

کلیدواژه ها :

دیپلماسی فرهنگی ،قدرت نرم ،پرستیژ فرهنگی ،تصویرسازی مطلوب ،محبوبیت بین‌المللی

کلید واژه های ماشینی : قدرت نرم، قدرت نرم آمریکا و ایران، آمریکا، دیپلماسی، سیاسی، امریکا، کسب وجهه و اعتبار بین‌المللی، نفوذ، فرهنگی، جهان

کسب وجهه و اعتبار بین المللی و نفوذ در افکار عمومی جهانیان یا به تعبیر برخی اندیشمندان دست‌یابی به قدرت نرم به موازات و حتی فراتر از کسب همین نتیجه در سطح ملی از جمله اهداف مهم و در عین حال تصریح نشده دیپلماسی کشورها در ارتباطات فیمابین است. این مهم به تناسب موقعیت و جایگاه و امکانات و فرصت‌های هر کشور در عرصه بین الملل به شیوه‌های مختلف و از مجاری و کانال‌های متعدد، تعقیب می‌شود. دفاع از ارزش‌های مقبول همگانی، صدور اقلام و مصنوعات فرهنگی و مادی با کیفیت، اتخاذ مواضع منطقی و ظاهرپسند، تحرک جدی در عرصه‌های دیپلماتیک، مشارکت فعال در اقدامات بین المللی، میزبانی نشست‌ها و مسابقات بین المللی، اعطای کمک‌های بشردوستانه، جذب گردشگر، تبلیغات برون مرزی و ... بخشی از سیاست‌های رایج و تجربه شده‌ای است که معمولا هر کشور به فراخور حال، در جهت نیل به این مقصود از آن بهره می‌گیرد. در این نوشتار، سیاست‌های اجرایی دو کشور ایران و امریکا در منطقه خاورمیانه، در راستای تأمین این مهم به اجمال مورد بررسی قرار گرفته است.

خلاصه ماشینی:

"3 عوامل ایجاد و تقویت کننده قدرت نرم عوامل ایجاد کننده یا تقویت کننده این نوع قدرت بر حسب تعاریف ارایه شده عبارتند از: موقعیت ایدئولوژیک، ارتباطات دیپلماتیک مطبوع و گسترده، مناسبات و مبادلات فرهنگی، ترویج زبان و ادبیات، تبلیغ آرمان‌ها، ارزش‌ها و اهداف متعالی، ارایه تصویر مثبت و مطلوب از خود، ایجاد و ابراز صمیمیت، بهره‌گیری مناسب از اطلاعات و فرهنگ در راستای مقاصد دیپلماتیک، طراحی و اتخاذ سیاست‌های استراتژیک مقبول، زدودن ذهنیت‌های تاریخی منفی، مبادلات دانشگاهی و آکادمیک و سرمایه‌گذاری در تربیت نخبگان سایر کشورها، فعالیت‌های آموزشی و آگاهی بخش برخورداری از اطلاعات زیاد و کارآمد، کسب جایگاه و موقعیت علمی پیشرفته و فن‌آوری‌های تکنولوژیکی، توان‌مندی اقتصادی بالا، مبادلات تجاری و اقتصادی گسترده در بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، قدرت نظامی و تسلیحاتی (به عنوان هاله‌ای از توان‌مندی و اقتدار بالقوه برای رویارویی با بحران‌های محتمل)، قدرت شکل‌دهی و کنترل افکار عمومی، قدرت نفوذ در باورها و نگرش‌ها، ظرفیت پذیرش گردشگر و جذب مهاجر خارجی، برخورداری از شبکه‌های خبری جهان‌گستر و قدرت تولید و توزیع محصولات رسانه‌ای متنوع به کشورها و به زبان‌های مختلف، نفوذ در رسانه‌های بین المللی، التزام به رعایت معاهدات و قراردادهای بین المللی، ایفای رسالت تاریخی متناسب با موقعیت جهانی و سطح انتظار در شرایط مختلف، برخورد مناسب و اتخاذ مواضع مقبول در برخورد با بحران‌های بین المللی، ارائه خدمات بشردوستانه، القای توهم بی‌طرفی در بحران‌های بین المللی، بهره‌گیری از سازمان‌ها و مؤسسات غیر دولتی، بین الدولی و بین المللی، نفوذ در سازمان‌ها و مجامع بین المللی، بهره‌گیری مناسب از نیروها و شبکه گسترده بازار جهانی و تبلیغ خود از طریق صدور اقلام، رعایت استاندارهای حقوق بشر، توان رویارویی سریع و در خور در برخورد با توطئه‌ها و تهدیدات تضعیف کننده داخلی و خارجی، قدرت خنثی سازی تبلیغات مسموم، کاهش دشمنی‌ها و مخالفت‌های موجود و محتمل داخلی و خارجی، حمایت از جنبش‌های سبز، مشارکت در جنبش‌های صلح‌طلب و نیروهای حافظ صلح، تشکیل انجمن‌های دوستی با کشورهای مختلف، اعطای کمک‌های خارجی به کشورهای نیازمند، تأسیس موسسات غیر انتفاعی، میزبانی کنفرانس‌های بین المللی، برگزاری و مشارکت در نمایشگاه‌های بین المللی، توان استفاده از عملیات روانی مناسب در جنگ‌ها و بحران‌ها و ..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.