چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، تحلیل ابعاد و مولفه های اجتماعی سبک زندگی در روایات امام رضا و میزان توجه به آن است. این پژوهش از یک سو دارای رویکردی میان رشته ای بین جامعه شناسی و علوم حدیث و از سوی دیگر پژوهشی علمی _ دینی می باشد .
تحقیق از نوع بنیادی و به روش توصیفی _ تحلیلی از نوع تحلیل محتواست و در کلیات و مبانی نظری از شیوه تحقیق اسنادی استفاده شده است. جامعه تحقیق متنی است و شامل روایات امام رضا در کتاب مسند الامام الرضا است که به صورت هدفمند و بر اساس اهداف و سوالات تحقیق بررسی شده است.
مهم ترین یافته های پژوهش حاکی از آن است که ابعاد اجتماعی سبک زندگی در روایات امام رضا شامل «معاشرت با دیگران»، «تامین امنیت اجتماعی»، «رعایت حق دیگران»، «رفتار حکومتی» و «شناخت مفاهیم مرتبط با اجتماع» با فراوانی 313 مضمون روایت بوده است که بیشترین فراوانی مربوط به بعد «معاشرت با دیگران» با 211مضمون روایت و67 درصد فراوانی شامل حسن رفتار، حسن گفتار و نابایست های معاشرتی است. بیشترین و کمترین فراوانی در این بعد مربوط به حسن رفتار با فراوانی 107مورد و حسن گفتار با فراوانی 18 مورد است. کمترین میزان فراوانی بعد اجتماعی سبک زندگی اسلامی در روایات امام رضا مربوط به «شناخت مفاهیم مرتبط با اجتماع» با فراوانی 3 مورد و یک درصد است.
The present research is aimed at analyzing the social dimensions and components of lifestyle in Imam al- Riḍā (A.S.)’s traditions and the degree of attention paid to it. This research، on the one hand، holds an interdisciplinary approach between sociology and ḥadīth sciences and on the other is a scientific-religious research.
The research is of a fundamental type and with a descriptive-analytical method is of the content analysis type. As for the universals and theoretical principles، it has made use of documentary research procedure. The research society is textual and includes Imam al- Riḍā (A.S.)’s traditions in Musnad al-Imām al- Riḍā (A.S.)، which has been examined in a purposeful way and on the basis of the objectives and questions of the research.
The most significant findings of the research suggest that the social dimensions of lifestyle in Imam al- Riḍā (A.S.)’s traditions comprise of “association with others”، “providing social security”، “observing other people’s rights”، “state behavior”، “cognition of the concepts related to society” with an abundance of 313 themes of tradition، of which the most abundant is related to “association with others”.
خلاصه ماشینی:
مهمترین یافتههای پژوهش حاکی از آن است که ابعاد اجتماعی سبک زندگی در روایات امام رضا( شامل «معاشرت با دیگران»، «تأمین امنیت اجتماعی»، «رعایت حق دیگران»، «رفتار حکومتی» و «شناخت مفاهیم مرتبط با اجتماع» با فراوانی 313 مضمون روایت بوده است که بیشترین فراوانی مربوط به بعد «معاشرت با دیگران» با 211مضمون روایت و۶7 درصد فراوانی شامل حسن رفتار، حسن گفتار و نابایستهای معاشرتی است.
کمترین میزان فراوانی بعد اجتماعی سبک زندگی اسلامی در روایات امام رضا( مربوط به «شناخت مفاهیم مرتبط با اجتماع» با فراوانی 3 مورد و یک درصد است.
نکتۀ مهم اینکه بحث اجتماعی سبک زندگی در ادبیات اسلامی ، روایی و قرآنی بحثی گسترده و مورد توجه است که به صورتهای مختلف در آموزههای اسلام مطرح شده است، روایات بسیاری نیز از همۀ معصومان( بهویژه از امام رضا( در این زمینه صادر شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) ۶ _ نتایج بررسی سؤال پژوهش ابعاد و مؤلفههای اجتماعی سبک زندگی اسلامی در کلام امام رضا( کدام است و به چه میزان به آنها اشاره شده است؟ مؤلفههای اجتماعی سبک زندگی اسلامی در بیانات امام رضا( در قالب پنج بعد به شرح ذیل تفکیک گردید: مجموع فراوانی این مؤلفه 313 زیرکد می باشد و بیشترین فراوانی آن مربوط به بعد «معاشرت با دیگران» با فراوانی 211 است که ۶7 درصد کل فراوانیها را به خود اختصاص داده است و دارای سه طبقۀ حسن رفتار، حسن گفتار و نابایستهای معاشرتی است.