Skip to main content
فهرست مقالات

نظرگاه مشترک میرزای نائینی و امام خمینی در قلمرو اندیشه و نظام سیاسی اسلام

نویسنده:

(16 صفحه - از 45 تا 60)

کلید واژه های ماشینی : نائینی ،میرزای نائینی و امام‌خمینی ،امام ،فقیه ،نظام سیاسی اسلام ،اسلامی ،امام‌خمینی ،میرزای نائینی ،حکومت ،سیاسی ،مشروطه ،مجلس ،مشروعیت ،نظام ،ملت ،عصر غیبت ،نظام مشروطه ،مشروع ،قلمرو اندیشه و نظام سیاسی ،استبدادی ،مصوبه‌های مجلس ،حکومت اسلامی حضرت امام‌خمینی ،حضرت امام‌خمینی ،مشروعیت حکومت ،دیدگاه‌های میرزای نائینی و امام‌خمینی ،میرزای نائینی و حضرت امام‌خمینی ،سلطنت ،امام‌خمینی در قلمرو اندیشه ،حضرت امام و میرزای نائینی ،دین

خلاصه ماشینی:

"اکنون جای این پرسش است که چگونه نائینی، نظام مشروطه را تأیید می‌کند، در حالی که در رأس نظام مشروطه، پادشاه غیرعادل قرار گرفته بود؟ در پاسخ این پرسش باید گفت، همان‌گونه که در مقدمه اشاره شده است، از منظر محقق نائینی، اساسا بحث از مشروطه در صورت عدم دسترسی به ولی معصوم یا فقیه جامع‌الشرایط مطرح می‌شود؛ یعنی وقتی دست مسلمانان از تشکیل حکومت اسلامی مطلوب کوتاه گردید، به ناچار نظام مشروطه بر نظام پادشاهی مطلق، ترجیح خواهد یافت، زیرا در نظام مشروطه، نظامی که قدرت پادشاه به رأی نمایندگان ملت مسلمان مقید گردیده و مصوبات آن، مورد تأیید شورای فقها قرار می‌گیرد، مردم از آزادی بیشتری برخوردار و ظلم کم‌تری را متحمل می‌شوند؛ بنابراین تأیید نائینی از مشروطه، یک تأیید اضطراری و به مقتضای خاص آن زمان می‌باشد. در کتابش می‌فرماید: «در این عصر غیبت که دست امت از دامان عصمت، کوتاه و مقام ولایت و نیابت نواب عام در اقامه وظایف مذکوره هم مغصوب و انتزاعش غیرمقدور است، آیا ارجاعش از نحوه اولی [یعنی نظام استبدادی] که ظلم زائد و غصب اندر غصب است به نحوه ثانیه [یعنی سلطنت مقید به رأی مجلس] و تحویل استیلای جوری به قدر ممکن واجب است؟ یا آن که مغصوبیت، موجب سقوط این تکلیف است؟» (1) این بیان به خوبی نشان می‌دهد از نظر محقق نائینی، اولا حاکمیت مشروع، حاکمیتی است که در رأس آن در عصر حضور، امام معصوم و در عصر غیبت کبری، نواب عام قرار داشته باشند و هر نوع حاکمیتی غیر از این دو مشروعیت ندارد، چه استبدادی باشد و چه مشروطه."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.