چکیده:
در دوره ایلخانی و پس از آن، همزمان با بهوجودآمدن حکومتهای محلی، شهر یزد، از امنیت نسبی برخوردار بود. در این دورهها، بناهای مهمی ساختهشد. همچون: پنج بنای بقعه سیدرکنالدین(مدرسه رکنیه)، بقعه سید شمسالدین(مدرسه شمسیه)، مدرسه کمالیه، مجموعه حسینیان(شاملخانه حسینیان یا طاق بلندها و بقعه گنبد هشت) و بقعه شیخ احمد فهادان. نظربه اینکه، هنر و معماری دوره ایلخانی نقطهای درخشان در هنر سرزمین اسلامی ایران است، باوجود پژوهشهای انجامشده، باید اذعان کرد که اقدام جدی بسنده برای فنشناسی دقیق این آثار(به صورت موضوعی) صورت نگرفته و هنوز ابهاماتی درباره فنون و مواد دیوارنگاری این دوره وجود دارد.
بهدلیل اهمیت پنج بنای یادشده از دید فن دیوارنگاری در این دوره و باتوجه به فرصت ارزشمند و استثناییای که در یک مقطع زمانی برای مطالعه این آثار از نزدیک، فراهمآمد، تلاششد تا ضمن معرفی اجمالی این بناها، مواد و فنون اجرای دیوارنگاری آنها به روش علمی نیز بررسی شوند. دراین راستا، به شناسایی رنگدانه و بستهای بهکاررفته و سرانجام، مطالعه دقیق و از نزدیک فن اجرای دیوارنگاره، پرداختهشد. در بررسی مستقیم دیوارنگارهها بهنظر رسید که هنرمند از روش گرتهکردن، یا روش انتقال طرح بهوسیله بریده کاغذ(یا مقوا) و یا اجرای خطوط راهنما در زمان اجرا، بهرهبرده است. نتایج پژوهش، بیانگر آن است که رنگدانههای بهکاررفته در تزیین دیوارنگارههای این پنج بنا، عمدتا ترکیبات معدنی بودهاست. فن اجرا نیز پیرو سنتهای رایج دیوارنگاری، مشتمل بر بسترسازی (اجرای لایههای تدارکاتی)، مشخصکردن مرز نقوش، تثبیت خطوط اصلی نقشها و سپس رنگگذاری(با فن آبرنگ) بودهاست.
روشهای بررسی در این پژوهش، مشتمل بر شیمیتر(کلاسیک)، تجزیه دستگاهی، مطالعات کتابخانهای و مطالعات میدانی بوده است.
Relative security and peacefulness at the age of Ilkhans and simultaneous with the formation of local governments in Yazd city resulted in a good atmosphere for the appearance of well-built constructions such as “Sayyed Roknoddin mausoleum” (Roknieh School)، “Sayyed Shamsoddin mausoleum” (Shamsieh School)، “Kamalieh School”)، “Hussaynian Complex” (including the Hussaynian house or Taq-Bolandha and Gonbad-Hasht mausoleum)، and “Shaykh Ahmad Fahhadan mausoleum”. Considering the Ilkhanid era as a golden age of Persian art and architecture among other Islamic countries، it should be stated that very little effort has done on studying mural painting materials and techniques of this luminous time.
Considering the significant values of these five monuments and profiting by the exceptional opportunity for close study of mentioned paintings and decorations، the main goal of this research is the scientific study of above mentioned mural painting materials and techniques. In direct study of wall paintings it seems that the artist has used one of the following methods: tracing، transferring the design by paper pieces and using guidelines during the performance. According to the current study، no inorganic pigments were detected in decorations of five mentioned monuments. Similar to most common Persian wall painting traditions، here، the main stages of mural painting were detected: priming (different layers of intonaco)، drawing (Tarh Andazi)، fixing the design borders (Qors Kardan-e Tarh) and watercolor painting.
Thus، the library and field studies were followed by performing necessary spot tests and using relevant instrumental methods of analysis.