چکیده:
با توجه به اهمیت و نقش کار تیمی در سازمانهای دانش محور، پژوهش حاضر بر آن است تا با استفاده از مدل آسیبشناسی سهشاخگی، به شناسایی و بررسی موانع کار تیمی در سازمانهای دانش محور بپردازد. نوع پژوهش، از لحاظ هدف کاربردی و روش آن بر اساس نحوه گردآوری دادهها توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش مشتمل بر اساتید دانشگاه، متخصصان و مدیران سازمانهای دانش محور و پارک های علم و فناوری دانشگاه تهران است که در حیطه پژوهش صاحب نظرند. نمونه آماری پژوهش شامل 24 نفر از جامعه آماری فوقالذکر بوده که به روش گلوله برفی انتخاب گردیدهاند. در این پژوهش، ابتدا به روش تحلیل محتوا، 130 مانع کار تیمی مورد شناسایی قرار گرفتند؛ کدهای اولیه چندین مرتبه مورد تحلیل و بازبینی قرار گرفته و 22 مولفه شناسایی شد؛ سپس جهت آزمون نتایج از تکنیک دلفی فازی استفاده گردید. در نهایت، 14 عامل به عنوان موانع کار تیمی در سازمانهای دانش محور شناسایی و در سه شاخه محتوایی، ساختاری و زمینهای دستهبندی شدند.
خلاصه ماشینی:
"خلاصهای از پیشینه پژوهش پژوهشگران سال شاخصهای مورد بررسی کامل و دیویسون 1998 مشکلات ناشی زمان، مکان، هزینه و مشکلات رفتاری اندسلی و رابرتسون 1998 مشکلات سازمان، مشکلات فنی و مشکلات مربوط به کارمندان هال 1999 حمایت و سازگاری دو جانبه، ارتباطات خوب و رهبری بالکما و مولمن 1999 مشکلات ناشی از فرصتها، تواناییها، نگرشها و الزام مککروکل و همکاران 1999 پاداش نامناسب، کمبود زمان، فقدان مهارتهای ضروری، مشکلات ناشی از هزینه، بازخورد نامناسب و مواردی دیگر باراک و همکاران 1999 عدم تمایل اعضا به مشارکت، عدم وجود حمایت از سوی مدیران و فقدان تمایل به از دست دادن کنترل لونگنکر و نیوبرت 2000 تضادهای شخصیتی، اهداف متناقض، فقدان مهارتهای لازم برای اجرای کار تیمی و مواردی از این قبیل.
بوسری و همکاران 2000 مشکلات ناشی از تعیین اهداف و تعریف مسئولیتها، انتخاب رهبر و مواردی از این قبیل لانگ 2001 مشکل ناخوشایند فرهال 2001 موانع سازمانی، موانع بینگروهی و موانع بینفردی کاتس 2002 بیتوجهی به انتقادات، طرز برخورد با بطالت اجتماعی، جدال برای به دست آوردن کنترل و مواردی دیگر فار و همکاران 2003 عدم تعادل بهینه در تنوع دانش و مهارت اعضا اردم 2003 فقدان اعتماد بهینه میان اعضا ایوبی و مسعود 2011 موانع مربوط به انتخاب همکار و تنظیم مشارکت عدنان و همکاران 2012 مشکلات ارتباطی و تعاملاتی، موانع فرهنگی، عدم اعتماد، تمرین ناکافی و مواردی دیگر مولر 2011 اندازه تیم روششناسی پژوهش مطالعه ما در قالب یک پیمایش انجام شده است و روش توصیفی به منزله روش مبنا برای جمعآوری دادهها مورد استفاده قرار گرفت."