خلاصه ماشینی:
»[3] ویژگیهای مذکور باعث شد که این حرکت بیش از پیش مورد توجه اندیشمندان غرب و شرق قرار گیرد و همه سعی در تبیین و تحلیل آن داشته باشند؛ حتی به دلیل نقش اساسی مذهب در این حرکت، بعد از انقلاب اسلامی تعداد محققان علاقمند به مطالعه راجع به شیعة دوازده امامی نیز به صورت فزایندهای گسترش یافت.
میداند و معتقد است که نمیتوان آن را در یکی از موارد فوق منحصر کرد (الف، ص 15) زیرا ترکیب نارضایتیهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی شکل گرفته در طول دهها سال، با پیوند اسلامی اصیل تودههای عظیم مردم همراه با تفسیر جدید دین که توجیه کننده ایدههای انقلابی بود، آمیخته شد و در سطح وسیعی گسترش یافت و موجب انقلاب شد.
استفاده کدی از روش فیلولوژی کلاسیک موجب شده است که تفکرات اصیل و ناب شیعی ایرانیان به عقاید و تفکرات ایران باستان نسبت داده شود و برگرفته از این اندیشهها دانسته شود، و هیچ گونه اصالت و استقلالی برای تفکر شیعی باقی نماند و به تعبیری، ابعاد زنده و بالنده فکر اسلامی که سالها به تفسیر متافیزیک قدرت و راهنمایی عمل در زندگی سیاسی مسلمانان میپرداخت، و به طور کلی رابطه عمل و نظر را در ساحت قدرت سیاسی تنظیم مینمود، در هم شکسته شود.
اگر هم یکی از علل اصلی نارضایتی در جریان شکلگیری انقلاب اسلامی، تسلط همهجانبه غربیها و نفوذ آنها در ایران بود، این مشکل، امری درون دینی بود و مخالفت با آن بر اساس آموزههای دینی بود؛ هرچند خود کدی معتقد است یک بعد بسیار مهم در ایجاد نارضایتی مردم، اقدامات فرهنگی و ضد مذهبی محمدرضا بود.